Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Kan/bör man använda "vanligt" vax till metalliclack, eller skall det vara sådan där det står på förpackningen typ: "även till metalliclacker"

Har fott om vax kvar till som jag använt till mina tidigare bilar, sominte var metallic. Därför jag undrar. Kanske bör kasta... ??:-/
av Addekarlsson
Vaxa på du, är nog ingen större fara. Det är rubbing/polermedel man bör se upp med.
Är du osäker, så testa vaxa lite på nått ställe som inte syns först.
Men jag använder samma saker oavsett vilken lack det är.

Dessa kör jag med:
Tvättar med denna
Bild

och lägger på ytterliggare skydd med
Bild

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Scania
Tack Adde!

Tror att jag skall skaffa de produkter som du föreslår. Kan ju alltid skänka bort mitt gamla vax till någon kompis med vanlig lack.

Fast lackförsegling lägger du väl inte på efter varje tvätt, eller?
Användarvisningsbild
av Scania
Addekarlsson:

Nu har jag tvättat några gånger med Turtle Super Wax, som du rekommenderade, och jag är helnöjd med resultatet! Blank, fin yta som håller länge! Återigen tack för tipset!
av Addekarlsson
Kul! Jo, jag kör stenhårt med dessa produkter, och får alltid lika bra resultat. :D
Just nu väntar jag bara på lite bättre väder än det vi haft dom senaste veckorna, så jag får tvätta och vaxa på min en gång igen. Men känns som så meningslöst just nu i allt regn, eftersom bilen blir lika skitig igen på väg hem från tvätthallen.

Mvh/ Adde
av wazid
På metalliclack är det ett lager med klarlack överst, och det är denna som man polerar och vaxar.
På de flesta nya bilar som har solid lack har man även här ett lager med klarlack.
Så därför kan man som det står ovan med fördel använda samma medel på båda typer av lacker.

På äldre bilar med solidlack finns inte klarlackslagret och då polerar man i själva lagret med färgpigment.
Det syns tydligt, då det kan färga av sig i polertrasan/duken.

//David
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]