Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av CMD
Tjena!

Lurar på nya fälgar framåt våren och en snabb koll på blocket osv och man ser att eftermarknadsfälgar (replicor etc) är mycket billigare än original dito. Vän av ordning undrar ju då om de är stora skillnader i kvalitén eller om Volvo bara vill tjäna pengar! Skador som kan uppstå är väl att dom slår sig, repas lättare etc?

Erfarenheter?
"Alla" kör ju runt med replikafälgar så köper man av ett hyfsat märke lär du inte märka någon skillnad. Det funkar ju uppenbarligen ute på vägarna.
Skillnaden i kvalitet är nog inte stor men jag inbillar mig att orginalfälgarna håller bättre. Titta på vägarna kan du ju se vilka fälgar som ser sämst ut, jag tycker absolut att eftermarknadsfälgar över lag ser sämre ut i skicket.

/Martin <-- Föredrar orginalfälgar alla dagar i veckan.
av Lövet
Undvik alla former av polerade ytor utan leta efter ordentliga pulverlackade fälgar för vinterbruk. Då går det utmärkt att inte använda org.fälgar. Jag har haft både ej original och original på vintern. Inte haft problem med några. (Fast då har jag som sagt tänkt till vilka fälgar jag ska ha).

Exempel:
Ajabaja: http://www.gummihuset.se/Aluminiumfalg/ ... &width=8,0
Funkar: http://www.gummihuset.se/Aluminiumfalg/ ... scroll=625
av CMD
Jag kanske inte var riktigt tydlig! De är alltså till våren jag ska köpa nya fälgar och då är de sommarfälgar de gäller! Och de finns väl risk att de kanske blir någon polerad yta här o var!

Det bästa vore ju att få tag på en originaluppsättning som nån tröttnat på och slumpar bort till bra pris! Men till V50 är de mest dessa hiskeliga diskfälgar som är till salu!
Största skillnaden är väl just det att orginal garanterat klarar vinterväglag, medans eftermarknads kan vara känsliga för sånt.

Och när jag säger "klarar" så menar jag att saltet osv inte förstör lacken, samt att dom klarar lite mer stenskott.

För sommarhjul spelar det ingen större roll, såvida man inte har för vana att sladda runt på grusvägar :)

I ren hållbarhet vid normal körning så kommer man inte märka någon skillnad. Dvs du behöver inte vara orolig att fälgen ska kollapsa när du är ute och kör med familjen :)

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]

Den stora annons-tråden

Gissar den va för dyr att laga? Volvo V70 htt[…]