Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Sunkans
Hejsan har lite frågor ang ögonlock som jag köpter här om dagen till min v70
det står så här på vparts hemsida

"Ögonlock Volvo S60, V70, XC70, tillverkade i ABS-plast. Ögonlocken har en perfekt ytfinish som är färdig för lack utan underarbete."

behöver man ingen grundfärg ?

är det någon som har erfarenhet av mekonomens 2k färg och när man kan lägga på klarlacken?
ringde mekonomen men dom kunde inte själva svara på det!

mkt tacksam för svar
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag grundar alltid. Brukar bli bättre resultat. Färg tycker jag är smidigast köpa på volvo då får du färg +klarlack. kostar inte mycket tror jag gav 130:- ??:-/
Klarlack har jag hört ska läggas på innan färgen torkar helt. Så har jag gjort och det fungerar ju. Men inte sagt att det är bästa sättet...
av Sunkans
Nexus skrev:Jag grundar alltid. Brukar bli bättre resultat. Färg tycker jag är smidigast köpa på volvo då får du färg +klarlack. kostar inte mycket tror jag gav 130:- ??:-/
Klarlack har jag hört ska läggas på innan färgen torkar helt. Så har jag gjort och det fungerar ju. Men inte sagt att det är bästa sättet...

ok men nu är det så att jag redan köpt mekonomens lack =)
har mailat vparts men inte fått svar en hadde ju varit bra att veta.
inget kul att göra om det igen sen!

är det nån som vet om torka bladen på strålkastarna kommer gå i mina ögonlock? det är dom mindre ögonlocken.
i så fall tänkte jag kopplar ur dom bara och låta dom sitta kvar är det lätt gort?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Plastprimer bör användas för att lacken ska fästa ordentligt. Annars finns risk att lacken reser på sig och ser allmänt ful ut.
Alla lager lack ska läggas medans det undre lagret fortfarande är klibbigt, normalt sett 10-30min efter det är lagt.
av Sunkans
Lucif3r skrev:Plastprimer bör användas för att lacken ska fästa ordentligt. Annars finns risk att lacken reser på sig och ser allmänt ful ut.
Alla lager lack ska läggas medans det undre lagret fortfarande är klibbigt, normalt sett 10-30min efter det är lagt.
okey ska testa med detta i mån! hör av mig om det skiter sig ! =)
av Sunkans
så nu har jag lackat dom först med plastprimer det me från mekonomen väntar 15 min sen på med kulören väntade 2 timmar sen på med massor med klar lack i olika omgångar

resultatet blev mkt bra! men vparts ögonlock överlag tycker jag inte var nått att ha! dom var inte ens skärda jämt längs kanterna, det var liksom hack i dom vet inte fick slipa ner dom lite men blev inge vidare!

men har ett par frågor ang montering

Hur länge bör man väntar med att montera dom på bilen?
Tänkte på klarlacken är ju inte härdad en på ett par dagar!

Nu köpte jag Biltemas dubbelhäftande tejp men jag är skeptis på att det kommer sitta under vintern!
finns det nått annat bra tips? och var man kan köpa det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
I ett normaltvarmt (~20c) rum brukar jag låta lackade saker ligga ostört i minst 24h iaf.
Sen beror det väldigt mycket på lack (märke) också. T ex den lacken jag hade kvar har fortfarande inte torkat helt. Den delen lackades för snart en vecka sen :lol:

När kommer Porsche 911 carrera med batteri oc[…]

Kommer beställa sensor insugstryck och sensor[…]

Kan man stänga av limp mode/långsaml&au[…]

Ersättningsbakluckeljus V90XC 2018

Mitt råd är nog: Köp nytt helt enk[…]