Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hejsan ska skaffa 2 nya däck till min V70n T5 -02
235/35 -19

Kumho - Ecsta Le Sport KU39
Gislaved - Ultra Speed
Falken

Får inte va V formade.
Andra tips är självklart välkommet så länge de ligger runt 1500kr st i pris. Då två av mina däck e förstöra så skulle jag få nya likvärdiga.
Beställer på Dackonline

Har haft nankang innan. Har varit chookat över hur bra fäste de har haft för att va så pass billiga. Dock har inte bullernivån varit hög.
Jag hade Kumho tidigre och tyckte att de gjorde sitt jobb utan några varken imponera eller irritera mig. De har fått kritik för att vara dåliga vid väta men jag kan inte uttala mig om det eftersom jag inte hamnat i någon extrem situation där skillnaderna mellan bra och dåliga däck kan vara avgörande. För någon månad sedan köpte jag nya däck och då blev det Falken. Är så länge gillar jag dessa bättre än Kumho eftersom de är lite mjukare i skuldrorna vilket påverkar komforten positivt. Det kanske inte är så sportigt men va fan... jag lör en XC70 och den är inte sportig. Jag inbillar mig också att Falken har något bättre grepp än Kumho. Det känns så i alla fall.
Alltid lika svårt att rekommendera däck eftersom mycket handlar om personliga preferenser och kostnader. Har själv testat en hel mängd olika och en del har varit riktigt bra medan andra varit mindre bra. En del har varit tysta men dåliga på blöt väg, en del har bra styrrespons men bullrar o.s.v. o.s.v. De enda däck jag passar mej för är Kinadäcken eftersom dom i test efter test inte håller måttet i framför allt väta. Trots allt är däcken den enda kontakten man har med vägbanan och då vill jag att det ska "bita" om det skulle behövas.

Just nu kör jag Barum Bravuris 2, 245/40-18 på min v70 och Dunlop Fast Response, 225/55-16 på min BMW. Är väldigt positivt överraskad av Barum (dotterbolag till Continental) som får räknas som ett budgetdäck. Dessutom riktigt tyst. Dunlop är också riktigt bra och har snart rullat tre säsonger.

Eftersom tester i olika tidningar och på nätet oftast strävar efter objektivitet mer än vad vi som konsumenter gör, så läs och få en uppfattning om hur det ligger till med olika fabrikat så får man en bättre helhetsbild. Själv gör jag alltid det innan jag handlar och då brukar resultatet bli bra även om man inte köper premiumdäck.

Bra sida med tester: http://www.tyrereviews.co.uk/
Varför inte Nokian Z G2 150:- mer/däck mot Gislaved(automotorsport har en test på dessa).
Ska köpa dessa nästa säsong till V40n, kör nu på Yokohama S-drive, gudomligt torrfäste men kan bli lite lynniga när det regnar. Framförallt sidgreppet.

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett […]

Lambdalampan lyser

Hej! Ta du och kasta den där eftermarknads l[…]