Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har för avsikt att försöka polera min och brors bil, en silvermetallic S40n -05 och en blåmetallic V70 -06

Har köpt Menzerna PF som jag tänkt köra med dubbeltrissad ClasOhlson maskin och gula trissor.

Min fråga är hur pass försiktig bör man vara med detta medel, första gången jag använder produkten och maskin också för den delen.
Något man bör tänka på innan man börjar köra, finns det risk att sabba lacken, hur pass vass är PF?

Har även en flaska med Ultima Paint Prep ska man köra över bilen en sväng med det efter PF'en för att städa,
eller räcker det bara att köra Menzerna och sen lägga lackskydd? Det lackskyddet jag tänkt anväda är flera lager av Ultima Paint Guard...

Någon som har använt Menzerna Power Finish 2500 och kan uttala sig om hur pass försiktig man bör vara, man vill ju inte ha massa hologram och lackbränningar.

//Hjälp en osäker
Du kan vara helt lugn vad det gäller att bränna lacken. Det gör du inte med en sådan maskin. Däremot går det faktiskt att göra underverk vad det gäller repor och glans!

PF går utmärkt att ha som enstegsprodukt och några hologram får du inte med den maskinen. Tänk på att bara lägga på lite, lite polermedel på varje trissa. Räcker i princip med tre "ärtor" på varje trissa, eller lägga ett tunt "kryss" på varje trissa. Är tveksam om PPP ger mer glans än PF, så jag tror det är onödigt jobb att köra den efteråt. Dom gånger jag har använt PPP har det varit på nya bilar som bara behövt lite lättare polering innan PGP (Paint Guard Plus). Kör noggrant och länge med PF istället. Det är riktigt fett och fint så det går att köra ut lääänge. För mer glans rekommenderar jag istället Menzerna Super Finish, som ger märkbart bättre glanstal än PF.

En sak dock, du måste "sprita" bilen noggrant efter PF, innan du lägger lackskydd. Finns lite olika typer av kemikalier man kan ha till det. T.ex isopropanol eller Strovels Glasrent. Går även att använda en alkalisk avfettning (t.ex HD-grön) till det, men då måste man tvätta och svampa bilen efter också.

Har du lagt U PGP innan? Lägg ut vääldigt sparsamt och låt härda mellan varven. Tar olika lång tid beroende på luftfuktighet och temperatur. Vill du ha riktigt grym glans så låt bilen stå i ett garage, lägg ett varv PGP, härda, ta en fin microfiberduk, torka bort damm, lägg ett nytt lager, låt härda, torka bort damm, lägg nytt lager osv osv. Har lagt 7 lager efter varandra på det sättet. GRYM glans och skydd! :D Kan väl dock tillägga att glansen inte ändrar sig så mycket efter 3 lager, men skyddet blir bättre!

Fråga gärna om det är något annat! :D

Kör hårt och lycka till! :-)-)
Hej,

Tack för den utförliga instruktion det uppskattas. :-)-)

Då får jag "sprita" bilen med Strovels glasrent det har jag hemma, då är det bara ducha i en microfiberduk och torka av pannelerna innan PGP?
Tror du man gjorde bort sig som tog PF istället för den du nämde SF?

PGP'n har jag annvänt förra sommaren, polerade bilen förhand med PPP och sen la jag 6 lager med PGP, väldigt nöjd med det. :shock:

Därför tänkte jag denna sommar testa musse-maskin och Menzerna Power Finish för att försöka göra det mera nogrant.
Visst jag kanske skulle kunnat köra med PGP men läste på BBV att dom skrev väldigt gott om Menzerna därför föll valet på det i ställt för Ultima PGP.

Har du några synpunkter på det valet?

//MVH
Lugnt! :D

Jag brukar spraya på bilen istället och torka av så man är säker att man fått bort allt polermedel innan lackskydd.

Nej, SF är i princip bara för att höja glanstalet. Avverkning av repor görs betydligt bättre med PF, så du har valt rätt! Samma med paint prep plus, visst kan det ta bort några tvättrepor, men är det lite mer defekter i lacken måste man ha grövre grejer. Menzerna PF är min personliga favorit!

För litiumbatterier gäller Arrhenius ek[…]

motorinställning

Har hittat felet det var kugghjulet till vevaxeln […]

Lambdalampan lyser

Ta du och kasta den där eftermarknads lambda[…]

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]