Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Nu är snart våren här och det börjar väl snart bli dags att slänga på sommarsulorna och göra bilen lite vårfin :D . Någon som har tips om ett riktigt bra vax som inte ger vita avlagringar på plastdetaljerna?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Flyttat till bilvård
Användarvisningsbild
av petkas
Fel forumdel,kommer säkert att flyttas till bilvård,men jag svarar ändå,bananavax ger inga fläckar på plastdetaljer är hållbart o lätt att jobba men.
Användarvisningsbild
av thorell
Jag har provat en del olika, men har fastnat fullständigt för Meguiars grejer. Använder numer deras Ultimate compound för polering och NXT-vax. Maken till lättarbetat vax har jag aldrig varit med om. Stryk ut över bilen, vänta en timme och polera av.

Helt klockrent, och drygt som satan.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Jag kastade alla andra vaxer jag hade efter att ha provat Meguiar's NXT tech wax 2,0. Helt underbart att ha med att göra och håller bra.
Användarvisningsbild
av thorell
Blev så inspirerad av den här tråden att jag gav badkaret, toaletten och handfatet en omgång med NXT tech wax 2.0 :) bilen är nyvaxad så den kunde jag inte ge mig på igen :)
av Tjonge76
thorell skrev:Blev så inspirerad av den här tråden att jag gav badkaret, toaletten och handfatet en omgång med NXT tech wax 2.0 :) bilen är nyvaxad så den kunde jag inte ge mig på igen :)
Blev inte badkaret halt :shock: .

Jag har nog provat det mesta. Håller med om att Meguiars grejer är lättarbetade. Fick tag i deras "Synthetic Seal". Blev hur bra som helst. Dyrt som den, men drygt om man använder maskin. Det som har slagit mig är dock att det över lag är ganska dålig hållbarhet.
Den som inte har provat Turtels "Topcoat Sealing/Gelcoat sealing" tycker jag ska göra det. Rengör mycket bra och lägger ett hållbart skick. Dessutom behöver man inte bekymra sig om plast och gummi.
Senaste tiden har jag använt mig av Hempels båtvårdsprodukter. Håller sig också mycket bra.
Användarvisningsbild
av thorell
Inte så farligt som jag var rädd för, men nästa gång skippar jag nog att vaxa botten :)

Jag kan nog hålla med dig om hållbarheten. Den skulle kunna vara bättre. Men vaxar man fyra-fem gånger om året och ger fan i avfettning så funkar det.
av bbvnet
vill ni ha ett ruggigt bra skydd som är löjligt enkelt.. så kan jag rekommendera ultima <pg+..:)
bara att lägga på med mickrofiberduk som medföljer.
sen vänta 2tim.. klart.. :) detta kan man lägga lager på lager upp till 10st lager.. då blir det utställningsskick!!
är lika stort i USA som turtle i Sverige..
testa och njut..:)
Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Har börjat få ett lätt vinande tro[…]

C40 körkomfort.

Det kan nog vara så. I alla fall är de[…]

Mecka ur instrumenteringen och mailade någ[…]

Volvo V50, elfel m.m.

Kan du inte leta upp anslutningar på mä[…]