Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Dannebrogen
Jag funderar på att köpa en v70 -97, som är mkt fin bortsett från att det finns lite rost på de bakre skärmkanterna, lite lite i sparklådorna (där kjolen av plast ligger precis mot metallen) och vid nedre delen av bakluckan, samt vid gummilisten under bakrutan.

Det är inte mkt rost det rör sig om, men har mig ändå fått att fundera.

Hur mycket ungefär kostar det att få detta fixat av en professionell lackerare i stockholmsområdet, eller är det så illa att jag ska låta bli att köpa bilen (som bara har en ägare, har gått lite osv.)??

tacksam för svar.
av Addekarlsson
Att svara på en sån fråga är som att svara på hur långt ett snöre är...
Att lacka höger framskärm, båda kofångarna, båda sidospeglarna samt en vinge på min 960 kostar mig 3500 kr. Samma sak kan kosta 2000 i Göteborg och 7000 i Västerås.

Enklast är att du tar kontakt med den lackerare du tänkt anlita i så fall.
Men du får nog räkna med några tusen ändå tror jag.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av eslund
Att rostlaga och lacka om professionellt är nog inte billigt...
Lacka bakre skärmkantern blir till att lacka hela bakflygeln, backluckekanten blir hela bakluckan osv..

Kollade lack här om dagen.. Som jämförelse kan jag nämna att en bakdörr, utan plåtarbete (alltså bara slipning och grund innan lack) kostar 2500:-.. Nånstans här på forumet såg jag att nån hade pris på en huvlack på runt 2-3000:-

Sen måste man ju tänka på andra hållet, dvs. kommer jag att behålla bilen etc etc.. Ibland har jag lackat om bilar fast det inte varit ekonomiskt försvarbart, men jag har trivts med bilen, den har f.ö. varit i kanonskick och jag har velat behålla den..
av Dannebrogen
Okej, tack för synpunkter.

Jag hade nog tänkt att behålla bilen, då den verkar mycket fin i övrigt. Det kan väl vara värt att lägga ner en ca 6-7000kr på lacken. Förutsatt att det inte börjar rosta efter en vecka på nytt.

Priset för bilen är 78000 med bra nya däck, en glt. All service är gjord, precis bytt båda bakok, alla skivor plus nya klossar, en vanlig service. Jag har dålig koll på vad beggade v70:or kostar. Det enda jag vill undvika är att det blir alltför dyrt efter lagning av rosten, går det att undvika tror ni?
Användarvisningsbild
av eslund
Med rostlagning och lack är det oftast som med allting annat :)

Man får vad man betalar för.. Ex.vis vissa rostlagar och spacklar.. andra rostlagar och tennar..

Bäst är om man har en plåtslagare och en lackerare i bekantskapskretsen, eller har någon bekant som jobbar i färgaffär, där man kan köpa billacken billigt.. :)

Dock får man väl säga att en rostlagning nästan aldrig har lika bra motstånd mot ny rost som en aldrig lagad yta..

Vet inte var du bor i Sverige, men du kan ju annars kolla med dessa killarna:
http://www.spotpaint.se/index.htm

Har dock ingen egen erfarenhet av dom..
av Dannebrogen
Jag bor i Stockholm kan tilläggas.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]