Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av mjr1981
Tänkte starta ett annat nybörjarämne.

Jag har lämnat in däcken för däckförvaring hos Euromaster, då jag inte har möjlighet att ha dem hemma.

Just denna Euromasteranläggning förvarar däcken i en container ute på gården. Detta finner jag aningen märkligt med tanke på vad förvaringen kostar.
Vad jag förstår så skall däcken förvaras svalt, mörkt och torrt. Jag har ju kanske lite svårt att se att en container utan värme, kylning eller något annat uppfyller dessa krav. Vad tycker ni?

Jag har pratat med anläggningen i fråga, och de säger att det är ett vanligt sätt att förvara dem och allt är lugnt eftersom de är rätt upphängda i containern. Och temperatursskillnaderna enl. dem är helt ointressant. Jag är dock inte helt övertygad...
av Herkulez
Känns halvseriöst!

Däckets gummi/egenskaper försämras vid förvaring i höga temp. (25-30?). Måste bli förbannat varmt i en cont. som står ute en varm sommar dag. Andra aspekter oxå. Mina förvaras hos åf:s däckverkstad inomhus.
Användarvisningsbild
av epostaren
"Temperaturen i lagringsutrymmet bör inte överstiga +25°C och helst ska utrymmet vara mörkt. Idealtemperaturen är under +15°C. Temperaturer över +25°C eller under 0°C kan förändra gummits egenskaper, vilket kan förkorta däckets livslängd. Förvaring i svalt utrymme försämrar inte egenskaperna på gummiprodukter." Källa: Nokia däcktillverkare

Jag har mina däck hos Bilia, som har ca 16 grader i "däckförvaringslagret".

Att förvara däck i en container som står utomhus utan kylning, är bara bra för dom som säljer däck (förkortar troligen däckets livslängd). Det är i alla fall vad jag tror.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Container på gården? Aldrig i livet.

Jag bor trångt och har inte mycket förrådsutrymme men har däcken hängda på väggen i ett av förråden.

Hej igen! Har du varit under bilen och inspekterat[…]

Hej, jag använder en autel någon bä[…]

Larmsystem

V60 cc awd 2,4 -16. När jag startar bilen s&a[…]

Service Peugeot 107 2007

Har börjat skruva isär Peugeoten lossat […]