Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Hej
Håller på att montera xenonlampor på min och frugans v70-02, snart blir jag nog fan ta mig tokig,högersida funkar klockrent men med vänster sida är det annorlunda (50% chans att den tänds) men oftast så blinkar/flimrar den bara till.
Jag har bytt ut lampan på den sidan men det hjälpte inte, jag testade med ballastern som satt på höger sidan men det hjälpte inte heller, jag har ballasters som är för canbus systemet, har även varit inne hos leverantören och hämtat två "motstånd" och testat med dom också,jordat direkt i karossen men det funkade inte heller, har lagt +kabeln från lampan dirkt på +kabeln som kommer från bilens orginalljus och då verkar det komma igång, tills nästa gång jag stänger av bilen,då kan det vara likadant igen, det som verkar funka är om man varsamt vrider på ljusreglaget inne i bilen (det man skiftar mellan p-ljus och halv-ljus med),står jag framme och håller på och "knuggar" +kablarna mot varandra så ger det resultat, tills nästa gång..... :-O)
ngn här som kan hjälpa mig ?:-/
En del ballaster är känsliga för den spänningsdip som uppstår med klent kablage och stor startström. Då avbryts initieringen hos en del ballaster och startar om först efter nästa spänningstillslag. Ett vanligt tröskelvärde för ballaster är 9 eller 10 V. Om spänningen sjunker under det värdet kortvarigt får man problem. Eftersom det funkar när du, som jag uppfattar det, kopplar ihop kablar så du får bättre matning så tror jag detta är problemet. Avhjälps isf enklast med eget kablage och relä om det är helljuset du konverterat. Framgår inte om det är helljus eller halvljus du konverterat. I båda fallet är kablaget klent och går relativt lång sträcka eftersom det går från motorummet in genom CEM inne i bilen och tillbaka ut i motorrummet. I fallet med halvljus tillkommer dessutom problemet med shunten för lampövervakningen. Den orsakar i sig högre spänningsfall när ballasterna startar men behövs samtidigt för lampindikeringen. Pga av mindre driftström hos ballaster behöver man ibland borra i shunten för att öka resistansen eller byta till en shunt anpassad för xenon. I båda fallen förvärras problemet med spänningsdip vid stor startström ännu mer. En balansgång. Kablaget är olika långt på vä resp. hö sida och det brukar vara så att en sida strular trots skifte av komponenter.

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]