Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Hej

Vi skall i veckorna köpa nya vinterdäck och fälg.

Fälgarna är som vanligt INTE original så navringar kommer ju troligen behövas men det finns lite olika storlekar att välja på.

Efter att hittat ett par som passar oss i prisklass så står det så här på fälgarna ET45 B73.1. Tittade sedan vidare och så finns dem med: ET45 B63.4, ET40 B73.1

Vad menas med B73.1 egentligen? ET har inget med att göra ang. hur stor navet är va? :)

Sedan gick jag in på Specialfälgar's hemsida och hittade att dem tom hade fälgar med direktnav som passar direkt på utan dumma navringar...
Då står det så här: ET52,5 Axeldiameter(CB): 63,4

Är CB måttet på att dem passar direkt på? eller är det ET?

Hjälp mig! =)

Edit:
ET är det inte iaf tydligen? Hur mycket större/mindre ET kan man ha utan att det blir negativt för bilen? Tror original ligger på 52.5 och fälgarna har ET45.
Användarvisningsbild
av Funk
CB (center bore) är måttet på hålet i mitten d.v.s navstorleken. För stora och man skall ha navringar och för små passar inte alls...
Skillnaden på ET från 45 till 52 skulle jag säga är OK,. det innebär att fälgarna breddar 7 mm mer utåt- Förr så sade man alltid att +/- 15mm per axel var inom godkända toleranser hos bilprovningen...

/Thomas
av timebandit
Om det breddar mer uttåt, går det att räkna ut om däcket kommer ta i skärmkanten då?

Då jag hittat en fälg med CB/B 63.4 så borde alltså fälgen passa direkt utan navringar och borde vara det bästa valet?
Användarvisningsbild
av Funk
timebandit skrev:
Då jag hittat en fälg med CB/B 63.4 så borde alltså fälgen passa direkt utan navringar och borde vara det bästa valet?
Det beror ju på vilken bil du har, för det har du inte skrivit...

Fast det verkar på ET som om du har en nyare bil , S40/V50 , C30/C70 , S80N , XC/V70II och S/V60 har alla 63,4

/Thomas
av timebandit
Ojdå, missade det nog tyvärr. Ja, det är en Volvo V50 2007. ET original är på 52.5 om jag minns rätt nu och navstorleken är 63.4 enligt biluppgifterna.

För när jag "väljer" fälg på webshopparna så kan man kolla om dem passar på bilen och det gör dem men den väljer alltid fälgarna med större CB när fälgen även finns med CB 63.4. Den borde ju således passa direkt på utan navringar?

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]

Tre år med Volvo V90 CC

Ovanstående livslängd på bromsbel[…]