Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag körde på helt nya NF3:or förra vintern. Dom kördes in mycket lungt i över hundra mil, och även under hela viterhalvåret körde jag väldigt lungt. När det var dags att byta till somardäcken hade varje framhjul tappat runt 20 dubb. Ändå så hade jag relativt högt däcktryck.

/Martin
av Boden
Jag har inga problem med mina Nordfrost att de tappar dubben. Har inte heller hört någon kompis som har problem med detta....märkligt
av Pebben
sinus skrev:Bytta däck en gång per år? Det va ambitiöst eller då ännu värre o bytta mitt under säsongen om jag förstog det rätt. Så två uppsättningar vinterdäck per år? känns dyrt att göra ngt utav alternativen.
Antingen så skrev jag fel eller luddigt, men vad jag menade är att det är bättre att köpa "bra" vinterdäck för halva priset och sedan byta dubbelt så ofta eftersom även de bästa blir snabbt dåliga. Sen om man väljer att byta varje är eller var fjärde är ju upp till var och än. Men jag kommer nog att byta vartannat år tror jag kanske var tredje beroende på hur mycket jag kör. Sen att köra på Hakka fjärde säsongen eller sjätte framförallt sjätte skulle inte jag vilja göra.
Vad jag menar är att det är inte vara prestandan på nya däck som skall tas hänsyn till utan även hur de funkar efter några mil.
av Continental
Sedan några år tillbaka kör Jag med Nordfrost 3. Ett par dubbar har trillat av under dessa år, inte mer. Detta på fyra olika bilar som rullar ganska långt.

Conti på sommaren, Gislaved på vintern.
av Perra N
Inkörningen är viktig. Har flera kunder vars dubbar inte lossnat förrän däcken är olagliga. Dock har jag själv slarvat med inkörningen nån gång, och rensat bakdäcken på 1000 mil..... ;)
av DanneF
s6025t skrev:Nordfrost3 är ersatta av nordfrost5 som är ett nytt däck. har inte sett några tester på 5:an ännu
nån som kan verifiera att det kommer nordfrost 5or till vintern? har googlat men inte hittat nån info.. kan ju vara så att ja e kass på o söka :P

någon som har hört några prisuppgifter på hakka 5or? går dom att beställa nu?
av s6025t
Nordfrost 5 finns redan dom sista bilarna som skulle ha vinterdäck i mars april fick 5:or iof bara 195/65/15 till att börja med. det är ett brett spår i mitten på 5:orna
av DanneF
s6025t skrev:Nordfrost 5 finns redan dom sista bilarna som skulle ha vinterdäck i mars april fick 5:or iof bara 195/65/15 till att börja med. det är ett brett spår i mitten på 5:orna
Coolt.. hur är dom igemfört med 3orna?

vad ska man välja nordfrost 3 eller hakka 5 om man bor i en sthlms förort samt kör endel långresor neråt landet?
av Luzion
Provade ett par "Kleber Kapnor5" på min förra bil, riktigt bra vinterdäck för att vara i prisklassen strax under Nokian, Gislaved etc. Mjuka med grovt mönster och dubb.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]