Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av sungam
Hej,

Har köpt spindelleder från stylingbutiken.se till min s60 -01. Har bl.a. vid beställningen samt på kvittot stött på en text där stylingbutiken friskriver sig ansvar från skador, negativ inverkan på säkerhet, köregenskaper etc. då deras artiklar saknar godkännande för framförande på allmän väg.

Någon som har erfarenhet av detta från stylingbutiken? Från andra firmor? Vad kan man tänka förvänta sig, förutom att jag inte kan komma och gnälla om något går sönder?

Mitt intryck hittils av stylingbutiken.se är bara bra. Han ringde t.om och fråga om det var ok att vänta två dagar extra då han inte hade allt i lager. Och delarna verkar och ser seriösa ut.
Användarvisningsbild
av jockas
Friskrivningen gäller nog mer coilovers och strålkastare mm som inte är TUV eller CE märkta. Eller annat kinaskräp, angeleyes, xenon, dioder osv. Spindelleder är ju ingen "stylingdel" direkt och kvaliteten på dom är inget jag skulle tumma med :roll:
Användarvisningsbild
av Ticken
"artiklar saknar godkännande för framförande på allmän väg" brukar det stå på iprincip ALLA eftermarknasprylar jag har sett när det gäller motor, väghållning osv.
Det är väl helt enkelt så att tillverkaren (eller affären där du köpte prylarna) inte vill ta ansvar för att dom skickas till ett land det är tillexempel olagligt att montera coilovers eller vad du det nu kan vara.
Sen tror jag också att det brukar stå sådär med "inverkan på säkerhet" för att dom som säljer detta inte vet vilken klåpare som monterar det.
Exempel: KalleKarlsson köper coilovers på RaggarRoffesTurboTrim och monterar dom uppochner i sin amazon. Han åker sedan av i nästa kurva, rätt enkelt för RaggarRoffe att kunna säga då, "Men Kalle, lär dig montera rätt och dessutom har jag inget ansvar för att det stod på kvittot"...

/Ticken

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]