Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Funderar på att lämna min C70N till en firma för polering och vaxning. Har fått tipps om att strunta i vaxningen och göra en lackskyddsbehandling istället. Vad säger ni om det. Finns det någon bra firma i stockholmstrakten som gör detta bra. Vad kostar det. Är det värt pengarna att lackskyddsbehandla bilen istället för vanlig polering och vaxning.
Om du orkar att göra jobbet själv så kan jag varmt rekommendera detta paket:

http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-la ... c-537.aspx

Gör rent lacken med Paint Prep Plus, lägg sedan 3 eller flera lager av Paint Guard Plus och du har en otrolig fin glans på bilen. :-)-)

Kan dock inte utala mig om hållbarheten på lackskyddet då jag bara har haft det några veckor på min bil och jag är jätte nöjd än så länge.
Tack för detta. Har fått lite förslag innan då jag sökt någon typ av produkt som gör att vatten efter handtvätt rinner av bilen snabbare, alltså en typ av avrinningsmedel. Då kom vissa förslag fram, bl a den du nämner och det är något jag kan ha framöver. Vill denna gång lämna bort den för lackskyddsbehandling för att få det ordentligt gjort. Tror du själv att jag kan använda ditt förslag till min bil nästa gång, typ sommaren 2012, när jag haft lackskyddsbehandling i ett år från nu.
CabBO skrev:Tack för detta. Har fått lite förslag innan då jag sökt någon typ av produkt som gör att vatten efter handtvätt rinner av bilen snabbare, alltså en typ av avrinningsmedel. Då kom vissa förslag fram, bl a den du nämner och det är något jag kan ha framöver. Vill denna gång lämna bort den för lackskyddsbehandling för att få det ordentligt gjort. Tror du själv att jag kan använda ditt förslag till min bil nästa gång, typ sommaren 2012, när jag haft lackskyddsbehandling i ett år från nu.
Om du vill ha bra avrining av tvättvattnet när du tvättar bilen så skulle jag rekommendera att du hittade något bra bilschampo med god avrinningsförmåga. Kanske kan detta vara något?
http://shop.bollnasbilvard.se/meguiars- ... c-212.aspx
Har dock inte testat produkten själv och kan inte uttala mig om resultatet. :roll:

Vad gäller lackskyddet så skulle jag göra så här, har du mycket "skador" på lacken som tvättrepor, repor, smuts, oxid.
Då skulle jag nog lämna in bilen för en riktig polering av bilen hos ett proffs dom får bort det messta av skiten.

Är det inget större fel på lacken, utan du är ute efter ett skydd och glans, ja då skulle ialla fall jag handköra bilen med Ultima produkterna jag länkade till tidigare eller någon annan produkt för den delen...

jag upplevde Paint Prepen i alla fall som ganska tungjobbat när man polerade för hand,
å andra sidan går det jätte snabbt att lägga på lackskyddet, med ett otrolig glans och en wetlook.

"Jag är inget proffs på något sätt" utan detta är vad jag har läst och testat mig fram till själv.

//Lycka till med ditt val av lackskydd.... :-)-)
Tack återigen för tipsen. Jag är inte så duktig på att polera, åtminstone inte med maskin, och vill ha en ordentlig grund denna gång. Så jag väljer att överlämna det till ett proffs som får polera och lackskydda denna gång. Däremot kan jag tänka mig att göra det själv framöver och då är dina tips värdefulla.
Polera... ä inte din bil relativt ny? Då sliter det väl mera på lacken än gör nån nytta, polera gör man ju på ful matt lack för att få glans, få bort översta oxiden, det har du nog inte hunnit få än är min gissning.
Ser det som att det finns tre-fyra huvudlinjer, har du råd så professionell lackskyddsbehandling så har du riktigt fin lack som är skyddad nåt år el mer, vill du göra själv så antingen latmansvax man duschar på varje gång efter tvätt, eller så kör du lättarbetad sonax vax nån gång varannan tredje månad, eller för längre hållbarhet och nåt som börjar likna professionell lackskydd Ultima Paint Guard eller liknande medel ...Meguiars NXT Tech Wax t ex som mera är ett vax men det finns på Mekonomen. Polera å vaxa med maskin skulle jag som lekman och nybörjare inte pyssla med på en dyr bil då man lätt kan polera ner färglagret för mycket på kanter etc å då blir det ju omlack som gäller. Känns bättre att göra det för hand. Man vill liksom inte gå på för hårt med för starka medel och gno hårt på en dyr fin bil om det dessutom är onödigt. Föredrar då grejer man lägger på snällt som bildar skydd.
Tanken med poleringen är att få bort dörrmärken, smårepor, tvättrepor som har kommit genom stenskott, dörruppslag, handtvätt mm. Min bil är förövrigt mycket fin i lacken då jag sköter om denna bil. Att jag lämnar den till ett proffs för polering och lackskydd innebär att jag överlämnar den till någon som vet hur dom skall göra. Att den skall vara 100% i lacken innan den lackskyddsbehandlas. Tack för dina synpunkter ändå.
Det är nu 3 veckor sedan jag lackskyddsbehandlade min bil och jag är så nöjd med resultatet. Han som gjorde det har varit mkt proffsig i sitt jobb. Vilken glans i lacken och så lätt att tvätta av. Visst är min bil fin i lacken från början, men man märker resultat. Jag tycker verkligen synd om dom personer man läser om här på forumet som är missnöjda och fått ett dåligt resultat av sin lackskyddsbehandling. Jag är i alla fall mycket nöjd. :D

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]