Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Annnan
Hade tänkt att 164an skulle få gå på spa inför Rättviksträffen om ett par veckor. Bilen är solid grön, åt det mörkare hållet, tror färgen kallas cypressgrön... men den är inte matt eller sliten på så vis. Några repor finns, men inte mer än "normalt". I övrigt är bilen också i bra kondition, men lite kärlek och vård är ju inte fel

Vad har ni för "skötselråd"? Tips och trix osv.
Vilket är bästa vaxet (som inte kostar multum 8))?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Justerat rubrik.
av semmelman
Tja Sonax flytande hårdvax är ju inte så dyrt å inte så svårjobbat å lätt att få tag på och resultatet blir ju bra men kanske inte så långvarigt men det borde stämma på din efterfrågan att vara "tillräckligt bra".
Användarvisningsbild
av Annnan
semmelman skrev:Tja Sonax flytande hårdvax är ju inte så dyrt å inte så svårjobbat å lätt att få tag på och resultatet blir ju bra men kanske inte så långvarigt men det borde stämma på din efterfrågan att vara "tillräckligt bra".
Tror vi har en flaska sånt faktiskt, så det skulle ju bli billigt :lol:
Finns det nåt som är snäppet bättre då, med lite längre "långvarighet"? Den ska nu vara ute hela sommaren vilket är ovanligt, den brukar bara vara ute en vecka eller två. Övrig tid står den i en lada med skynke över....
Användarvisningsbild
av CabBO
Jag blir lite nostalgisk när jag läser om din 164:a. Min kompis hade en sådan när vi var "biltokiga" i slutet av 70:talet och början av 80:talet Vi hade mycket roligt med den. Själv höll jag mig till 140:modellen. Du har inte lite bilder på insida och utsida på den. Vilken årsmodell och typ av modellbeteckning är det på den. Var snäll mot lack och krom på den. Det är en underbar bil.
av semmelman
Borde gå att lägga på mer sonax efter nån månad om du vill bättra på. Men klart det finns en skala uppåt med ännu bättre och dyrare... frågan är om det är lönt på en gammal lack, då måste man va noggrannare med polering och så innan vaxning och då blir det ju både mer kostsamt och jobbigare.

Jag tycker det känns som att man inte ska polera för mycket på en gammal bil med originallack, vet inte hur många gånger man kan polera innan man nöter ner lackskiktet för mycket, kanske nån kan svara på?
Användarvisningsbild
av Annnan
CabBO skrev:Jag blir lite nostalgisk när jag läser om din 164:a. Min kompis hade en sådan när vi var "biltokiga" i slutet av 70:talet och början av 80:talet Vi hade mycket roligt med den. Själv höll jag mig till 140:modellen. Du har inte lite bilder på insida och utsida på den. Vilken årsmodell och typ av modellbeteckning är det på den. Var snäll mot lack och krom på den. Det är en underbar bil.
Johodå, visst har jag bilder http://www.garaget.org/?car=162160 varsågod! Och lite info står där på sidan också....

Det är en -75a
semmelman skrev:Borde gå att lägga på mer sonax efter nån månad om du vill bättra på. Men klart det finns en skala uppåt med ännu bättre och dyrare... frågan är om det är lönt på en gammal lack, då måste man va noggrannare med polering och så innan vaxning och då blir det ju både mer kostsamt och jobbigare.

Jag tycker det känns som att man inte ska polera för mycket på en gammal bil med originallack, vet inte hur många gånger man kan polera innan man nöter ner lackskiktet för mycket, kanske nån kan svara på?
Lacken är väl runt 10år, så den är inte så farligt gammal 8) Volvo originallack är det, men inte original sen -75....

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]