Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hygglo
Jag har kommit över en näst intill rostfri 240 -88 som gått 11000 mil och som aldrig varit ute på vintervägar och tidigare körd av en gammal man som numera är blomjord.

Tittade in i dörrar (bakom panelerna) och där fanns inte ett spår av vare sig rost eller rostskydd bara ren torr plåt.

Vad är BÄST att använda som rostskydd i dörrarna?
Tänkte även rostskydda i bakluckan och motorhuven ut mot kanterna där plåten är dubbelvikt vad är BÄST där?

Var på Biltema och köpte http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... jebaserat/ och http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/Rostskyddsmedel/

Provade lite på en plåt som jag hade för att se hur dom beter sig.
Fick en känsla av att båda blir som en vaxhinna när dom torkat, dom verkar tränga in rätt bra i porer mm.
Sen kom grannen över...
Skit sa han.. använd vanlig motorolja och spraya på.

Så nu vet jag fan inte vad som är BÄST..

Lyda grannen för husfriden eller köra på Biltemas saker?

Ni som har hållit en gammal bil som ny i flera år.. Vad använder ni för skydd?
Användarvisningsbild
av Hygglo
Åjfan ännu ett alternativ till rost skydd.. Ingen som provat matolja?

Har kollat runt lite på nätet men det verkar inte vara många som rostskyddar sina bilar...
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är nog rätt mycket smaken är som baken när det gäller rostskydd. Jag antar att du inte ska utsätta den för saltade vägar så egentligen kvittar det nog var du kör med bara det är någon form av tunnflytande rostskydd som kryper bra i skarvar och stöter bort vatten.

Om underredsmassan är torr och sprucken under bilen rekommenderar jag att du sprutar överallt med tunnflytande rostskydd och låter krypa in ett par dagar sen sprutar du på ett lager underredsmassa så står den sig ett bra tag och vatten kommer inte in i sprickorna.
I botten av batterilåda mm är också bra att behandla samt inuti balkar. Tar ett par timmar och är lite sulligt men helt klar värt det.

Har du kompressor så köp eller låna en tryckluftsdriven rostskyddsspruta med slang på så du kommer in i alla hålrum ordentligt.

Vad du än gör så undvik allt miljövänligt tjafs dom säljer (linoljan funkar däremot och luktar dessutom gott) för det är inget att ha. Ju fler dödskallar och varningssymboler på burken desto bättre fungerar innehållet :wink:

Motorolja fungerar ju de med men då gäller det verkligen att spruta regelbundet då det inte fäster så bra på plåt.

Ska du handla på Biltema går min röst på http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... or-halrum/. Undvik deras gröna burkar då de är fria från lösningsmedel och allt annat dödskallemärkt så dom är lite smått värdelösa. Har provat själv.
Användarvisningsbild
av Alfredo
Hygglo skrev:Åjfan ännu ett alternativ till rost skydd.. Ingen som provat matolja?

Har kollat runt lite på nätet men det verkar inte vara många som rostskyddar sina bilar...
Tjära har stor vidhäftnings förmåga, det finns folk som använder detta och är mycket nöjda. I mycket varmt väder kan det lukta en aning, men effektift!

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]