Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag tillhör den "tråkiga" grupp som kör med 15 tum på sommardäcken, komfort och ljudnivå väger tyngre än utseende för mig.

Mina Michelin Energy saver är nu nere på slitagevarnaren och jag inbillar mig att bullret har ökat rejält!
Vägljudet på sliten och grov asfalt kan nästan liknas med en öppen bakdörr!
Ett vasst diskantliknande oväsen som går en på nerverna..

Har någon erfarenheter av däck som är tysta i denna dimension,
speciellt på den Svenska undermåliga vägbeläggningen?
Jag har tänkt sikta på något från de stora tillverkarna, inget kinesiskt Poon-Tang och allt vad de kan heta.
Michelin Energy Saver har i tester fått bra betyg för buller, men ibland undrar jag om journalisterna varit köpta..?

Good Year Efficient Grip?
Nokian i3 eller vad den hette?

Några erfarenheter? :)
Det är tyvärr så att ett däck blir bullrigare med ökat slitage och ökad ålder. Jag har märkt samma sak själv också, och därför tycker man ju sgs. alltid när man byter till nya däck att man får en tystare bil. Dock vill jag ju påstå att du själv har ett av de tystare däcken på din bil. Jag har kört bilar med Michelin Energy Saver, och tycker att de tillhör de tystare däcken på marknaden. Dock kan jag rekommendera Continental Premium Contact 2 i den dimension du har. Ett premiumdäck som passar perfekt på V70. Tyst och behagligt , dessutom mångfaldig testvinnare! Ja jag vet att jag låter som en däckförsäljare nu :lol: , men det är jag inte.
Hade just Michelin Energy på min förra bil. Det var en Audi A6 sedan från -96. På den bilen upplevde jag att däcken var ganska tysta. Om det beror på bilfabrikat vet jag inte. Har nyligen köpt en D3:a och där sitte rockså just såna Michelin dock en storlek större. Kanske det låter något mera i den bilen för att det är en kombi men det är inget jag direkt stör mig på. Har alltid hållit just Michelin högt i kvalite och komfort , i alla fall dom däck jag använt.

/Weldersin.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]