Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av erikmannen
Om man har obalans i däcken eller behöver göra en hjulinställning, kan detta då orsaka så att det är mer ( högre däckbuller ) än vanligt?
Användarvisningsbild
av CarMan
Nej, det i sig kan inte orsaka väg ljud/däcksljud.
Men om du kör länge med felaktig union ställning eller kraftig obalans, så kan däcken formas på ett sätt som gör att dom bildar ljud.
av erikmannen
CarMan skrev:Nej, det i sig kan inte orsaka väg ljud/däcksljud.
Men om du kör länge med felaktig union ställning eller kraftig obalans, så kan däcken formas på ett sätt som gör att dom bildar ljud.
Tack för ditt svar.

Har något problem som jag tror beror på obalans, den skakar / vibrerar, känns med i lägre hastigheter 30-60 typ...
Känns nästan inget i ratten, utan mer i bilen...

Känns ungefär som en sten skulle sitta i däcket, som tar i marken vid varje snurr... Däcken ser fina ut.

Tror du det hjälper att göra en balansering? eller bör man även göra en hjulinställning?
Användarvisningsbild
av CarMan
Hjulinställning gör man om bilen sliter däck, eller betersig konstigt i kurvor / spårig väg.
Balansera däcken gör man om bilen vibrerar & felsökningen visar att det är i däcken det sitter.
Balansering hjälper inte mot orunda fälgar, orunda däck, skeva bromsskivor, skeva nav, felaktiga centrumringar, dåliga stötdämpar, m.m.
Användarvisningsbild
av CarMan
Låter spontant som du har separation i ett bakdäck.
Kolla noga efter små bulor på sidan av däcket.
av erikmannen
CarMan skrev:Hjulinställning gör man om bilen sliter däck, eller betersig konstigt i kurvor / spårig väg.
Balansera däcken gör man om bilen vibrerar & felsökningen visar att det är i däcken det sitter.
Balansering hjälper inte mot orunda fälgar, orunda däck, skeva bromsskivor, skeva nav, felaktiga centrumringar, dåliga stötdämpar, m.m.
Tack för ditt svar.

Kan inte se att däcken slitits onormalt, bytte ett däck förut som satt fram. Då flyttade däckkillen framdäcket + det nya till bak i stället, och efter det tycker jag detta problem börjat.

Skulle det ha behövts gjort någon balansering av övrig däck då tro?

Det som byttes ut, hade slitits i ena kanten, betyder det hjulinställningen är fel? Har inte kört så mycket efter det så jag kan inte se att det sltits något.
av erikmannen
CarMan skrev:Låter spontant som du har separation i ett bakdäck.
Kolla noga efter små bulor på sidan av däcket.
Har kollat men såg inget, men ska kolla mer noga igen.
av semmelman
Slitits i ena kanten då är det nog fel hjulinställning. Kan va orsak till ljudet.
av erikmannen
semmelman skrev:Slitits i ena kanten då är det nog fel hjulinställning. Kan va orsak till ljudet.
Ok, så fel hjulinställning kan alltså ge högra däckbuller? var nån som skrev att det inte kunde vara så...

Däcken är inte så värst tysta av sig annars, men låter betydligt mer nu med denna "obalans"...

Tipsa på bra däck som är ganska tysta utan att kosta skjortan?
Användarvisningsbild
av CarMan
olika däckfabrikat låter olika mycke.
däckljud går in i blen olika mycke beroende på var på bilen däcket sitter.

Är det ett ljudproblem du har så hjälper varken hjulinställning eller balancering.

du skriver att det uppkom efter att bakdäcken monterades fram & ett nytt däck hamna bak.
lättast är att lämna in bilen för felsökning på din symtom, inte själv sitta o gissa på vilken åtgärd som löser prolemet.

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]