Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Xotica
Så förbannat less ......

Igår då jag höll på att byta mina däck så såg jag ljusningen då jag endast hade ett endaste däck kvar att skifta.. JAAA

Givetvis kommer murphys lag fram och jävlas med mej genom att mutterlås hylsan går sönder på sista däcket......*fräs*
3 sommardäck och ett vinterdäck på bilen skyndade jag mej iväg till volvo för att om möjligt hämta ut en ny "innerst inne visste jag att dessa måste beställas" men tänkte vafaan jag testar. Väl där så går det som jag redan visste.. leverans tid på ca 1 vecka.

men då har jag en ny passande mutter till mina låsmuttrar .. bara nu inte bängen ska stoppa en .. nalta olagligt att köra runt på 3 sommardäck och ett vinterdäck =)

ska idag inhandla en multislip för att om möjligt ta bort graderna på min felande låsmutterhylsa och kanske provisoriskt kunna byta sista däcket med .. HOPPAS det går =)
Användarvisningsbild
av Bosa
Jag har beställt Nokian Hakka V, hade Continental Premiumcontact 2 förut. Continentalarna fungerade bra men ingen vidare livslängd i dem. Köptes i slutet av sommaren 2007 och de är nu dags att köpa nya. Dåligt med mönster runt om, Michelinarna som satt på bilen när jag köpte den var inte nya men höll längre än Continental ändå. Tiden får väl utvisa hur det är med slitaget på Nokian. :)
av Xotica
Jo jag läste i testerna att premium contact 2 inte hade lika lång livslängd och sedan hade en högre buller nivå samt ett högre rullmotstånd mot de övriga toppdäcken.. dock var det väldigt bra både på torr/våt asfalt.

Ska bli kul att längre frasm kunna skriva in mina erfarenheter om mina nya däck, Nokian Hakka Z

//Xo
av jumu01
Xotica skrev:
jumu01 skrev:
~Kalle~ skrev:Har läst lite på nokians hemsida och hakka Z verkar vara ett modernare däck, bra grepp oavsett temperatur.
Hakka V, ett däck för höga hastigheter.

Båda två är testvinnare i Vi-bilägares test
Ngn som läst testet och kan fylla i vars dessa 2 däck vinner/förlorar mot varandra mera utförligt?

tacksam för ditt inlägg Jumu , skulle du kunna fylla i vars de vinner förlorar mot varandra ?

//Xo
Conti vs Nokian

Vattenplaning, rakt fram.
Conti vinner Nokian 2:a.

Vattenplaning, kurva
Conti vinner Nokian 4:a

Kurvgrepp våt väg
Conti vinner Nokian 2:a

Bromsförmåga på våt väg
Nokian vinner Conti 2:a

Bromsförmåga våtväg
Conti vinner Nokian 3:a

Hanterbarbarhet, våt väg
Nokian vinner Conti 2:a

Hanterbarhet, torrväg
Michelin vinner Conti 2:a Nokian 3:a

Bränsleförbrukning
Michelin vinner Nokian 2.a Conti 4:a (med + 50 kPa däcktryck mer så var Conti 2:a)

Rullmotstånd
Michelin vinner Nokian 2:a Conti 4:a (med + 50 kPa däcktryck så var Conti 3:a)

Komfort
Nokian och Conti samma betyg el placering, denna placering delas även med 4:a andra deltagarna också.
av Xotica
Ifall ngn läser denna tråden fortfarande så ska jag säga lite saker angående Hakka z efter ivrigt testande sedan köpet av dem...

Väldigt usel livslängd på dessa däck .. kört massor med landsväg och inte spunnit eller på annat sätt orsakat onödigt slitage på dem, sedan köpet är de nu blankslitna praktiskt taget.

Fäste vid vatten bromsning etc etc är väldigt bra .. men mönsterdjupet slits otroligt fort på dessa däck ..

Kommer ej köpa dessa igen!

Ska starta en tråd angående Continental contact 5

välkommen dit =)
Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på[…]

V50 T5 oljeförbrukning

M1 FS 0W40 är så top-end olja det g&ar[…]

Tysta sommardäck V90

Och däcksljud ändras med slitage ocks&ar[…]

Volvo som inte startar.

Hur krokar man bort kopplingswiren Du skruvar p&[…]