Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av johan086
Ja, precis som rubriken lyder. Hur torkat ni era bilar efter tvätt?

Lufttork, sämsskinn, microfiberduk, plastskrapa?

Jag använder sämskinn idag på min nya V50 men jag är lite skeptisk. Uppsugningsförmågan är inte den bästa (Kan det bero på Biltema?) och det känns som det är väldigt lätt att repa om man går på för hårt eller råkar få med någon skit i skinnet. Biltema.skinnet lämnar även efter sig en gulaktig hinna som löddrar sig när man spolar med vatten nästa gång.

Vilket är det mest skonsamma mot bilen?
av PutsarHasse
hebbe skrev:ja torkar med waffle veave, funkar jätte bra, kör den i tvättmaskin efter varje tvätt. rekommenderas!
+1 helt klart det bästa och skonsammaste sättet. :-)-)
av Jiiins
För tillfället kör jag med en microfibertorkduk som är inköpt på Ullared.
Gjord för att torka hundar med, så man får käcka hundben som mönster på köpet.
Men tycker den är väldigt prisvärd mot alla andra dukarna jag provat. Bla. waffle weave, Sonus och ett flertal till olika märken.
Användarvisningsbild
av opA
Ni som kör på Waffle.. vart köper ni dessa ? :)
av PutsarHasse
Jimmy Svensson skrev:Kör med frotehandduk som jag slänger i tvättmaskinen efter varje tvätt :D
Fick tipset av en som polera bilar.
Frottehandukar är tillverkade av bomull och just bomullsfiber är väldigt vassa och gör faktiskt repor, så frotte´ är inte ingen bra grej. Microfiber som används i wåfflor/waffle weave är en väldigt mjuk fiber och gör alltså inga repor.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
PutsarHasse skrev:
Jimmy Svensson skrev:Kör med frotehandduk som jag slänger i tvättmaskinen efter varje tvätt :D
Fick tipset av en som polera bilar.
Frottehandukar är tillverkade av bomull och just bomullsfiber är väldigt vassa och gör faktiskt repor, så frotte´ är inte ingen bra grej. Microfiber som används i wåfflor/waffle weave är en väldigt mjuk fiber och gör alltså inga repor.
Ok det låter inte bra!!!
Får fixa några waffler då.
Tack för tippset

Nej precis märkte det. Nu är den bytt oc[…]

Xc70 aut Vxlåda awd d4 2016

Långskott Prova att slå ac’n , o[…]

V50 T5 oljeförbrukning

Först o främst den kräver inte a5/[…]

Jaha men om man tar bort bara laddaren, kommer d[…]