Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av louksor
Hej!
Tänkte se om nån av er kan hjälpa mig bestämma vilket däck jag ska välja.
Suttit och kollat massa tester på olika däck, men kan inte bestämma mig för vilket jag ska välja…

Har Hakkapelitta4 på bilen nu, men fick en skruv i ett däck så tänkte byta ut dom mot bättre däck istället, då alla dubb är nerslitna och mönsterdjupet är bara 4-5mm..
Är nöjd med mina gamla Nokian, är bara några dubb som försvunnit på dom, trots hård körning.
Funderar på att välja Hakkapelitta 7, men har även funderat på Michelin.
De andra märkena är billigare, men antar att de även är sämre.
Har kollat runt på 3 olika däckfirmor i stan och fått priserna: (monterat o klart på bil)
KUMHO KW22 Dubb 3481kr
Hankook W409 3928kr
Pirelli Winter Carving Edge 4252kr
KLEBER KAPNOR 5 4781kr
Nokian HKPL 7 5448kr
MICHELIN X-ICE NORTH XIN2 XL 5741kr
Bild

Vilket däck tycker ni är bästa valet ? och varför ?
Även andra förslag är intressant, om det finns till bra pris på internet.
Mvh Marcus
Användarvisningsbild
av kvantskum
Med dessa priser skulle jag nog ta Hakka p.g.a. egenskaperna på hal is.
Hakka kan visserligen vara lite högljutt.
Kör själv med Michelin X-Ice2 dubb och är nöjd.

Tänk efter... Skit i internetbeställning och köp lokalt.
Den gången du har otur och får t.ex. ett måndagsdäck där dubben släpper är det SÅ mycket enklare att åka och reklamera däcket hos handlaren än att böka med en bångstyrig internetleverantör.
Har du handlat från nätet får du först bekosta av och påmontering själv, sen ska däcket skickas iväg för internetfirmans inspektion vilket kan dröja veckor innan de godkänner eller mest troligt ger avslag på din reklamation. Vad ska du då köra på under tiden? Fälgen?
Att snåla i fel ände bli riktigt dyrt i slutändan om man har otur.

Been there, done that...
Användarvisningsbild
av louksor
En firma sa att Kumho är ett bra däck och det är ju även billigt.
Men sa även att hakka 7 är bättre, fast det däcket sålde de inte.

Skiljer ju ändå ca 2000kr mellan kumho och nokian.
Men kanske dumt att snåla, bra däck är viktigt för säkerheten.
Ska ta en tur till Volvo och se vad de har för däck o priser...
Jag skulle köpt Pirelli carving, bra pris och har alltid kommit högt i testerna. Bäst är väl Hakka 7:orna men smakar det så kostar det, så med pris sammanvägt blir Pirelli vinnare enligt mig 8)
Användarvisningsbild
av päpplet
jag har kleber däcket och jag tycker det är riktigt bra på is och i snö. Jag åkte från alla andra första gången på isbana med min tvärslöa 740 :lol:
Användarvisningsbild
av louksor
Pirelli har jag läst i tester att de tappar dubb fort.

Volvo tog 6280kr för 4st hakka 7, men fick 15%rabatt med volvokort så blev 5338kr, så slog till på det.
Ska dit på tisdag och lägga på dom.
Användarvisningsbild
av siamthai
Jag köpte Hakka 7 på Däckonline för 5370 kr. Snabb leverans av purfärska däck och fick dem monterade (för 880 kr) på stört så jag är nöjd. Men hade Volvo i Västerås gett mig 15% så hade jag givetvis valt dem.

Jag kände att jag hellre satsar lite extra på att köpa de bästa däcken istället för att snåla. Har dessutom hört att skillnaden mellan Hakka och lågprisdäck av typen Kumho blir mer märkbar ju äldre däcken blir. Det kanske är så att Hakka har en gummiblandning som gör att de torkar långsammare?
Tysta sommardäck V90

Glöm inte bort er egen hörselkurva n&aum[…]

Luftkudde domkraft

Är det sån här du menar? https://[…]

Sedan börjar den "bluddra" och k[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]