Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
Möjligt att det blir lite lägre verkningsgrad, men vem har så bråttom när man polerar?
Användarvisningsbild
av Nicke73
Tjena Grabbar

Har en fråga, jag ska fixa till morsans bil och har inte tillgång till ett garage däremot har jag tillgång till en stor baksida där jag kan köra in bilen och jobba i lugn och ro. Men för att inte stå i solen tänkte jag fixa ett stort partytält eller hänga över en stor pressening. I vilket fall som helst så undrar jag om pollen kommer bli ett problem för mig?

Bilen i fråga är en saab från -93 vinröd så det är en fråga om att göra den frächare innan eventuell försäljning.

Medlet är Smartabs polish och vax och en maskin från biltema. Ska man ta torka av eller till och med tvätta bilen efter man kört polishen eller är det bara att gå på med vaxet när man tycker att den är tillräckligt blank?

Vaxet torkar jag av med en microfiberduk från Meguiars tänkte jag.

/Nicke
Användarvisningsbild
av sinus
Överlag så är det ju kasst att stå ute, men har man inget val så har man inte. Problemet med att stå ute är väl mest att det kan komma skit på bilen som man sedan kör runt med maskinen o orsakar ännu värre repor än det man försökte jobba bort. Men pollen känns inte som att det skulle störa allt för mkt. Men har aldrig provat polera bilen med polen på :)

Om du kan så gör det ju inget om du tvättar bilen efter polishen o på så sätt får bort alla rester som du glömt polera av. Men sen måste bilen torka igen, jag brukar köra på vaxen på en gång efter polishen med bra resultat.

Och om ja, du ska polera/torka av polishen efter du lagt på den. Ta tex o kör en yta på motorhuven, kör den en stund o när du känner dig nöjd med den tar du o torkar av polishen på en gång, annars finns en överhängande risk att poilshen hinner torka mkt o du får stå o gnida en massa i onödan o kanske till o med behöva köra om ytan.
Användarvisningsbild
av Nicke73
sinus skrev:Men har aldrig provat polera bilen med polen på :)
Kanske e riktigt bra så man upptäcker något nytt inom polish branchen som man kan ta patent på :D

Men tack för svaret ska tänka på att försöka täcka sidorna så bra som möjligt av tältet/presseningen men också hålla utkik efter eventuella "saker" som blåst på bilen så det inte blir några trista repor.

/Nicke
Bränslytryckgivare

Motor varningslampan lyser och har en felkod som s[…]

Cigg-uttag maxström?

Det är riktigt att max belastning på 12[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Det är ganska enkelt att göra på e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvår[…]