Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av cyklist
Har en V70 -06 och upptäckte att det fanns ett hål, ungefär stort som en lillfingernagel genom lacken precis ovanför bakrutan. Hålet är ganska djupt, går hela vägen ner till plåten, som annars ser ok ut, inga tecken på rost vad jag kan se, och ingen buckla, bara att all lack är bortskrapad.

Efter att ha tagit bort lösa lackbitar runtom, köpte jag en färgpenna med tillhörande klarlack på Bilia och började kladda, fast torkade bort det igen då jag såg att resultatet bara blev att jag målade gropen i samma färg som resten av bilen. :roll: (guldmetallic)

Hur ska man göra för att laga en lackskada av den här typen? Går det att bygga upp den lilla bit som behövs med färg, eller måste man göra någon annan form av förarbete?
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Grundmåla den rena plåten, spackla upp "gropen" och stryk på med ny färg.

För ett riktigt bra resultat kanske det är läge att åka förbi en lackfirma och höra vad dom ska ha för jobbet.

Hoppas det löser sig.

Edit: stavfel... :roll:
Senast redigerad av 1 NordmanV8, redigerad totalt 0 gånger.
av cyklist
Tack för svaren!

Känns ju tryggt att det inte var plåt, (tyckte väl det såg lite konstigt ut... ??:-/ ) .

Ok, då ska jag försöka spackla lite och se om det går att få snyggt. Skönt att det inte är nån brådska då. Bra övning, och skulle man misslyckas rejält får nån verkstad fixa till det istället...
Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]