Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av jorgenvolvo
Dragkroken är lite rostig, ytrost, så som det brukar bli på många bilar.

Hur fixar man enklast detta?

Borstar bort ytrosten och sen målat med tex hammarlack?

Alla tips tas tacksamt emot
av Rådlös
Du kan möjligen förlänga livet på kroken ett antal år på det viset. (Vilken färg du än väljer, så bör du ha en grundfärg först. T.ex. röd primer).
Jag gjorde så, som du beskriver, på min dragkrok för ett antal år sedan. En VBG fabriksmonterad på Volvo, men efter ca 7-8 år hade rosten kommit ikapp så rejält att den blev underkänd på besiktningen, och jag fick byta ut den.
Jag misstänker att det är galvaniska krypströmmar från eluttaget som hjälper till att bryta ner materialet.
Själva dragkulan skall du ha ständigt infettad och ett skyddslock på. Det ger bättre rostskydd än all färg i världen.
Användarvisningsbild
av Nexus
Absulut bästa är om man kan blästra bort rosten fast det är ju lite svårare när den sitter monterad på bilen.
Jag blästrade bara krokdelen på en bil jag hade tidigare och den höll sig fin i många år :)
av Rådlös
En god tanke, DannePe. Har du testat?
Jag har tidigare varit båtägare och sett offeranoder i funktion, så jag tvivlar inte på det. Och i korta ögonblick när det var aktuellt för mig på min dragkrok, tänkt tanken, men endast i korta ögonblick som inte kom längre.

Om någon mer vill experimentera, så kan vi berätta att offeranoder finns som båttillbehör. Dom är naturligtvis anpassade och utformade för marinmotorer och drev, men flera torde kunna vara rubricerade som "Universal" och passa även på en dragkrok. För att den överhuvudtaget skall fungera, måste zinkklumpen ha direkt galvanisk kontakt med stålet i dragkroken. Alltså ingen färg, underredsmassa eller fett mellan monteringsytorna. Det vanliga är zink, men det finns även magnesium. Det anses att zink gör sig bättre i saltvatten, medan magnesium är tänkt för insjöar. Men dom har nog samma funktion ändå? På en bil med mycket vägsalt och fuktbevarande vägdamm i omgivningen, torde då zink vara närmast idealet. I alla fall i teorin. Läge för experiment.

Här är en bild på en kanske passande (?) som jag har lånat ur Sea Sea's nätkatalog. Den borde kunna fästas genom ett hål nära eluttaget, där jag tänker mig att krypströmmarna uppstår. Priset ligger runt en 50-lapp. Det finns flera andra former och modeller.
http://forumbilder.se/images/b34201085139A8be1.jpg
Användarvisningsbild
av crumpets
Offeranod kommer icke fungera i luften. Om anoden sitter på punkt A på kroken kommer den inte skydda punkt B sålänge inte både stål + annan ledare (därför det funkar i vatten men inte luft) båda är i kontakt med yta B.
Något som borde funka bättre är att spreja hela kroken med zinkfärg och på så sätt kallgalva hela, det fungerar enligt samma princip fast du får din offeranod utspridd på ett sätt så det funkar även i luften.
av DannePe
crumpets skrev:Offeranod kommer icke fungera i luften. Om anoden sitter på punkt A på kroken kommer den inte skydda punkt B sålänge inte både stål + annan ledare (därför det funkar i vatten men inte luft) båda är i kontakt med yta B.
Något som borde funka bättre är att spreja hela kroken med zinkfärg och på så sätt kallgalva hela, det fungerar enligt samma princip fast du får din offeranod utspridd på ett sätt så det funkar även i luften.
Tänkte aldrig på att dragkroken inte är galvaniserad, men då borde man kunna skruva dit anoden och sedan kallgalva hela dragkroken.
BMW hade offeranoder i dem undre dörrlisterna, efter några år "försvann" dem och behövde bytas om man så ville.
Användarvisningsbild
av crumpets
Kallgalvar du kroken blir galvningen i sig anoden, det är hela poängen med det.

För att det skulle funkat på BMWn bör det ha krävt att vattnet lade sig så att det hade kontakt med anoden. Det kommer inte funka på vatten som är en bit ifrån den utan kontakt med den.
Vilket det ju förmodligen ofta gjorde också om det var trångt där den satt.

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!