En god tanke, DannePe. Har du testat?
Jag har tidigare varit båtägare och sett offeranoder i funktion, så jag tvivlar inte på det. Och i korta ögonblick när det var aktuellt för mig på min dragkrok, tänkt tanken, men endast i korta ögonblick som inte kom längre.
Om någon mer vill experimentera, så kan vi berätta att offeranoder finns som båttillbehör. Dom är naturligtvis anpassade och utformade för marinmotorer och drev, men flera torde kunna vara rubricerade som "Universal" och passa även på en dragkrok. För att den överhuvudtaget skall fungera, måste zinkklumpen ha direkt galvanisk kontakt med stålet i dragkroken. Alltså ingen färg, underredsmassa eller fett mellan monteringsytorna. Det vanliga är zink, men det finns även magnesium. Det anses att zink gör sig bättre i saltvatten, medan magnesium är tänkt för insjöar. Men dom har nog samma funktion ändå? På en bil med mycket vägsalt och fuktbevarande vägdamm i omgivningen, torde då zink vara närmast idealet. I alla fall i teorin. Läge för experiment.
Här är en bild på en kanske passande (?) som jag har lånat ur Sea Sea's nätkatalog. Den borde kunna fästas genom ett hål nära eluttaget, där jag tänker mig att krypströmmarna uppstår. Priset ligger runt en 50-lapp. Det finns flera andra former och modeller.
http://forumbilder.se/images/b34201085139A8be1.jpg