Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hixen
Skaffa en primer avsedd till plast, se till att det är dammfritt i luften och golvet, ev. blöt ytan på golvet där du tänkt lacka så ska det nog bli bra.
Sprayburk, ca 20-30 cm från föremålet, tunna lager. Hellre 5 tunna än 2 tjocka så du slipper att det rinner.
Mvh
Användarvisningsbild
av hixen
Primer lägger du 1 gång så hela ytan täcks, men om det är plast som du ska lacka så heter den något i stil med "Plast häft grund", ev. innan primer/"plasthäft grund", sandpappra med fint papper för att "rugga" upp ytan så den fäster bättre. Låt torka, och Sedan spraya färgen i tunna lager över hela ytan och eventuellt efter torkande avsluta med klarlack.
Alla dessa finns på sprayburk variant, Mvh
Användarvisningsbild
av Fellow
Tips är att köpa spruta och kompressor då det aldrig blir bra med sprayburk. För mkt lösningsmedel som kommer ut i det där lilla munstycket så det blir rinningar alternativt apelsinskal.
Användarvisningsbild
av Dalmans
mjo, det vore något det. min budget säger dock till mig att vänta med sådana investeringar, nu är det bara smågrejer det handlar om, först och främst stänkskydd. kan nog leva med det faktum att det kan bli någon liten rinning!
Användarvisningsbild
av Dalmans
Vad blir snyggast, att lacka hela skyddet eller bara baksidan av det?

känner spontant att det kan se konstigt ut i innerskärmen då stänkskyddet blir rött och resten av innerskärmen blir svart? eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av Dalmans
och vilken av dessa klarlacker bör användas?
Är det som jag gissar att den första är för vanliga plåtlagningarna och den andre är till stänkskärmarna? eller ännu bättre, funkar en av dessa till båda ändamål?

I bägge fallen ska dom ju ligga utanpå ett lager med orginalfärg från volvo

http://www.biltema.se/Bilvard/Farg-och-Lack/Klarlack/

http://www.biltema.se/Bygg/Farg-och-Fog ... /Klarlack/
Användarvisningsbild
av hixen
Köp volvo orginal klarlack, då olika fabrikat av färg och klarlack i vissa fall kan bli fult.
Lackar du insidan så får du ju hålla på att lacka då den slits, men det är upp till en själv.
Mvh

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]