Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Kar
Jag har en V70 II 09 som jag köpte med vinterdäcken på och när jag nyss bytte från de dubbfria vinterdäcken så upptäckte jag att sommardäcken är olika. Jag har 1 st 205 55 R16 och tre 205 60 R16. Gör det något och spelar det någon roll var jag sätter den udda fågeln.
Är det viktigast att däcken är lika fram eller bak? För närvarande sitter den udda fågeln fram vilket kanske inte är så bra då det är där den driver... Bör jag rappa mig ut och sätta den udda bak inan vi skall ut och köra 30 mil till helgen? Mvh Karl
Du ska egentligen inte alls köra med ett däck som är mindre, men du ska absolut INTE ha det på drivaxeln eftersom differentialen kommer att snurra olika fort olika på vardera sidan. Så sätt det bak innan du åker 30 mil.
Håller med vetten, sätt det felande hjulet bak, försök och fixa ett riktigt däck så fort som möjligt.

Detta borde väl även kunna trassla till det för abs/antisladd/slir systemen, då det mindre däcket har 3,2% kortare rullomkrets :???: .
Att ena hjulet rullar långsammare lär ju inte vara kanonkul för diff eller några system öht som håller koll på hjulens rotationer, hade inte åkt en långresa alls själv om jag hade det så.

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]