Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av boney
hejsan

jag köpte däck förra veckan via däckonline och har nu fått dem monterade men..

jag tycker att det är för många vikter för att vara splitter nya fälgar och däck. det sitter alltså 15cm med klistervikter på både inner och yter på fälgarna förutom på en fälg.

det måste vara fel någonstanns och efter att ha hört efter med han som monterade så tycker jag det låter som om det vore fel på däcken.

det här linjerna som är på däcken liksom vobblade i balanseringsmaskinen men inte fälgarna de var det inga fel på.

vad är era tankar om detta? är det så att jag ska reklammera dem.
lite bilder så ni ser hur det ser ut:

Bild

Bild

Bild

och den som blev bra:
Bild
av Candypig
Fina Fälgar, men det var MYCKET vikter på dom ?:-/
Kan tyvärr inget om detta, ett litet inlägg bara, min polare på jobbet beställde bara däck på däckonline, inga problem MEN de var tillverkade 2207, dvs v.22 2007 och dessa fick han för ca 3-4 veckor sen. :roll:
Användarvisningsbild
av Brainy
Vad är det för märke på däcket? Lågbudgetdäck -> sånt får man räkna med
Större/dyrare märke -> reklamera om du känner dig säker på att det är däckets fel.
Känns ju dock väldigt otroligt att en större däcktillverkare skulle misslyckas med alla fyra däcken, då skulle jag börja fundera på att låta någon balansera om iaf ett hjul och se om dom lyckas bättre.

/Anders
av Larzan
Dessa Tyska Goodyear däck skulle jag efter ombalancering hos en annan verkstad reklamera (för att utesluta fel på balanceringsmaskinen)
Användarvisningsbild
av CarMan
Om däcken är runda så är dom OK.
man kan mäta krafta variasionen o är den mer än 10Kg så skulla jag reklamera dom
Sen kan man gå till en firma som har en bättre balanceringsmaskin (en som slikjer på statisk & dynamisk obalans, då blir det färre vikter)

jag ser på viktplaseringen att den du gått till inte har en sån masnkin, han har ju fått lägga på vikter för att kompensera mot de andra viktena han har listrat på, minst hälften går att ta bort om m an har en lite dyrare balanderingsmasnik.

Jag tror dina däck är helt felfria
av boney
glömde vist skriva vad det var för däck.
de heter "Goodyear Eagle F1" och det är ju ändå ett bra märke så det var därför jag funderade lite på varför det blev så kånstigt.

så om en annan firma med den dyrare ballanseringsmaskinen inte kan få årdning på dem så är det bara att reklamera?
Användarvisningsbild
av CarMan
när man andvänder klisetervikter så kommer vikterna längre in & då behövs fler vikter, inge konstigt med det.
jag tror inte du kan reklarmera hjulen så länge dom är rundea, att det går åt mycke vikter är inget giltigt skäl.
Användarvisningsbild
av CarMan
balancerar du oss mig så kan min balanceringsmaskin se till att det går åt färre vikter. den kan också gömma vikterna bakom ekranra (men då går det ån några fler vikter)
sen kan manskinen tala om vilken däck som ska sita på vilken fälg, för att få däcket så runt som möjligt, o vill man så talar den även om var på bilen vilket hjul ska monteras. (dom här special grejorna kostar för visso extra)

andra saker som masnkinen klarar är att mäta kraft variasionen i däcket (enkelt förklarat, hur runt hjulet är)
men kan oxå mäta fälgens skevhet i samtliga lädder & även där däcket står.
man kan mäta om däcket gör att bilen drar ått nått håll & få förslag på hur man ska montera för att motverka detta.
sen finns det intern kontroller som tilexempel egen kontroll för att se om fälgen centrerat korekt på maskinen m.m.

Men i en vanlig balancering så ingår givetvis programet för att få så få vikter som möjligt & att gömma vikterna om du ber om det. En sån här belanceringsmaskin kostar som 3 vanliga så det är ytterst få som har en sån.
av boney
finns du inom rimlig distans från skövde? i så fall så har du en kund här
jag vet ingen här som har en sådan maskin här i alla fall.

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]