Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Zeeker
Hejsan!
Jag har "lyckats" få en "liten" plastskada. :oops:
Den kostar 4000-5000kr att laga på verkstad så jag funderar på om det är nått man kan göra själv.
Någon som har erfarenhet av liknande och kan ge tips? Eller bör jag bita i det sura äpplet och ta självrisken på 2500kr och lämna den på verkstad?
Tack på förhand.
Mvh Kim

Bild
av Pebben
Tycker gott att du kan prova själv, beror lite på hur höga krav du har men det är inte så svårt att få det snyggt själv. Köp följande:

Sandpapper, kornstorlek 150.
Våtslippapper extra fint.
PP100 spackel (Plastic Padding)
Sprayfärg på Volvo i rätt kulör.
Thinner
Polermedel

- Tvätta bilen :D
- Slipa med det vanliga sandpappret runt skadan.
- Tvätta med thinner
- Spackla med PP100, lägg ner lite tid för det är lättare att göra det jämnt nu än att slipa sen.
- Slipa med det vanliga sandpappret försiktigt.
- Våtslipa, här skall du lägga ner mest tid. En sprayplaska med vatten funkar bra. SLARVA inte här. Titta noggrant så att du inte missat i spacklingen. Isf. spackla lite mer. När det är helt slätt och du inte känner nåt med nageln är det bra.
- Spraya försiktigt så att det inte rinner. c:a 30 cm med svepande rörelse.
- Klarlacka, samma som ovan.
- Efter att det torkat kolla resultatet, om du är nöjd polera ordentligt så kommer skarven mellan din lack och den gamla att bli väldigt begränsad.

Är du extremt kräsen funkar inte detta utan du måste lackera hela stötfångaren och då rekommenderar jag att betala de 2500 kronorna.
Användarvisningsbild
av wendtan
Prova annars http://www.chipsaway.se jag har bara hört gott om deras resultat efter lagning. De borde bli billigare än en hellackering som jag misstänker att volvo kommer göra.
Användarvisningsbild
av G-kraft
wendtan skrev:Prova annars http://www.chipsaway.se jag har bara hört gott om deras resultat efter lagning. De borde bli billigare än en hellackering som jag misstänker att volvo kommer göra.
Ser ut som det behöver spacklas lite...

Aa det stämmer gällande Chipsaway, har en vän som arbetar där som kan hjälpa dig om du bor i malmö...har skickat många vänner med deras bilar, och har alltid varit JÄTTE nöjda efteråt...så att om du bor i malmö., så skicka ett PM till mig
av EvilEd
Pebben,

Jag har en lång repa (ca 30 cm, 5 mm bred) av samma typ och på samma ställe som Zeeker har så jag tänkte prova din metod :)

Har några frågor:

Har skaffat grejerna du listade upp förutom våtslippappret, du skrev "extra fint", hur "fint" ska det vara?
Det finaste jag hittat är "600" är det för grov?

Räcker ett jättetunt lager med färg en gång eller bör man spraya flera tunna lager?
Måste man alltid klarlacka ? (Bilen har svart solid färg)

Hur maskerar man bäst?
Blir ju väldigt skarp/synlig kant om man maskerar "som vanligt" ?
(finns det alltså nån knep att få en kant/skarv som flyter ut lite "mjukt" ?)

Tack för hjälpen

/ed
av Teemu
maskera det du inte vill ha i den aktuella färgen (tex en list), så kan du tunna ut kanterna emot den gamla lacken. Och jag skulle iaf lacka ett par tre tunna lager. Beträffande klarlacken är jag osäker, men skulle tro att du har klarlack på bilen. 600 papper är rätt fint, så det tror jag duger fint.
av EvilEd
Teemu skrev:maskera det du inte vill ha i den aktuella färgen (tex en list), så kan du tunna ut kanterna emot den gamla lacken. Och jag skulle iaf lacka ett par tre tunna lager. Beträffande klarlacken är jag osäker, men skulle tro att du har klarlack på bilen. 600 papper är rätt fint, så det tror jag duger fint.
OK, så jag ska maskera en bit utanför själva repan och spraya en bit utanför "skadeområdet" också?

Hur är det med klarlack?
Ska man vänta tills färgen har torkat innan man sprayar på klarlack?
Hur länge ska man vänta i så fall?

Och sista frågan, poleringen.
Ska man vänta ett tag innan man polerar? Hur länge ska man vänta i så fall?

Mvh
/ed
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]