Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
inte tänkt på det, men dom är tunga..

Och jag har då inte märkt att fälgarna spelar nån roll för förbrukningen, men jag kan tro att sopiga däck gör det..

/L
av 945S
Som sagt är det nog mest det ökade rullmotståndet som sänker prestanda och ökar förbrukningen. Ökat luftmotstånd hjälper nog också till en aning i högre hastighet. Ökad ofjädrad vikt är dock dåligt för väghållningen. Egentligen finns det väl bara en rationell anledning att köra med stora hjul och det är om man vill få plats med större bromsskivor. Men de som gör det av den anledningen är nog lätträknade :-).
Användarvisningsbild
av eiskall
Brukar köra bilen på 0.8-0.9 med vinterpuckarna; dubbfria 205/55-16" på plåtisar (jag vet, jag borde fixa alufälgar)
Med samma typ av körning med sommmarhjulen, Pirelli P-Zero 235/40-18" på Volvo Original Pegasus (R-fälg) sticker förbrukningen direkt upp över litern, även med sex mils motorvägspendling om dagen. Dessutom känns bilen lite segare vid acceleration från låga farter.

Kör nog 2.5 bar i vinterhjulen, och ca 3.1 i sommarhjulen.

Lite ovärt känns det väl, men bilen blir ju fin, och ligger goare i böjarna :)
Lyfter denna tråd lite.

Volvos original 18"-däck är väl dessa: Pirelli P-Zero 235/40-18", stämmer det?

Är alla Volvos 18"-fälgar 8" breda?

Om man skulle vilja köra lite smalare däck på en 8"x18"-fälg vad skulle ni då rekomendera? Ska man fortfarande hålla sig till 40-höjd på däcken? Hur smala däck skulle man kunna köra?

//Johan
Användarvisningsbild
av moffa699
Fattar inte vad det är ni diskuterar,har en 745 88:a,med vinterostarna som är 15" drar den över litern,med sommardäcken 16" mim juventus 225 bak och 215 fram,45 profil runt om,då kör vi den på 0,91,kanske är så att man blir mer gasglad i halkan,våran går billigare med sommarostar,inte världens snabbaste men duger ändå
Användarvisningsbild
av Funk
krämbulle skrev:Lyfter denna tråd lite.

Volvos original 18"-däck är väl dessa: Pirelli P-Zero 235/40-18", stämmer det?

Är alla Volvos 18"-fälgar 8" breda?

Om man skulle vilja köra lite smalare däck på en 8"x18"-fälg vad skulle ni då rekomendera? Ska man fortfarande hålla sig till 40-höjd på däcken? Hur smala däck skulle man kunna köra?

//Johan
Jag kör 225/10-18" på 8" fälg, tycker det fungerar utmärkt...

/Thomas
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡