Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av effo
Hej, vi behöver hjälp med vad vi ska ta oss till med vår V40 '97. Skärmarna är bortom räddning. Jag gjorde en försök att fixa till dom i somras, men rosten är redan tillbaka (trots slipa/blästra/grunda/lacka). Blev iofs varnad att det var lönlöst, men jag ville ändå ge det ett försök...

Jag blev nu väldigt osäker på vad jag ska göra? Måla över med hammarlack och låta det vara, eller lämna in och helrenovera? Snälla - hjälp oss!

Det är alltså en röd V40 2.0 140hk, 97:a, har gått 13500, fullservad. Värderingen på AutoMotorSport säger 21-26.000 (kan man lita på den?). Framskärmarna är hyfsade, bak är sämre.

Kollade lite på Meca som har både fram- och bakskärmar. Framskärmen verkar man kunna byta själv, dock måste den väl lackas. Framskärmarna kostade ca 1300:-/st. Kan man räkna med lika mycket för att lacka dom? I så fall blir det drygt 5000:- för dessa (byta dom kan jag nog göra själv). Baksärmarna gick på knappa fem-hundringen, men här måste man skära lite och det fixar jag inte själv. Plus att de måste lackeras. Vad kan det kosta att lämna in bilen och få båda bakskärmarna fixade? 5000:-? Totalt 10.000:-. Ska man lägga det på en bil som är värd drygt 20.000:-? Eller ska jag bara slipa bort det värsta, dra på röd hammarlack och låta det vara? Hur påverkar det i så fall värdet när vi säljer bilen? Tänkte ha bilen ca två år till...
av snusarn
Du säger skärmarna e bortom all räddning , e dom helt genomgående sönderrostade då med stora hål ? även sådana kan man laga med nät å spackel el plast upp det med typ båtplast dock lär du inte få många kronor för den om 2 år , men lämnar du bort bilen nu å får det bytt å lackat så står den sig nog i pris lite bättre då .
Jag skulle nog försökt laga det själv om det inte är typ bamse hål då hade jag bytt skärmar i fram och försökt snygga till det i bak.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡