Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kvantskum
På tal om ljusbild så hade jag en bild av mina tre NBB Alpha 225:or som jag konverterat
med 70w xenon.Exakt som nämnt tidigare i tråden.
Dessa köpte jag från xenonk*ngen.
Jag tror inte att xenonk*ngen har annorlunda/bättre produkter än någon annan, jag köpte dessa bara för att den lokale återförsäljaren råkade ha extrapris på deras grejor.
Som jänkarna säger: "Same shit, just different name"
Men extraljusen från NBB, de är i en klass för sig!
De ger en otroligt jämn och fin ljusbild med ett fint horisontellt band i mitten, solida och lätta!
När det gäller pris/effekt måste många tillverkare se sig slagna, rejält!
Tänker närmast på de hutlöst överprisade bajsforce med sina psykedeliska försök till "ljusbilder"... hehe. :mrgreen:

Alla tre är FJÄRRljus, inte pencilbeam. Med 70w Xenonbestyckning ångrar jag inte det valet, de lyser groteskt långt samtidigt som jag har en homogen och mycket bred flod av ljus så långt jag kan se.
Ljusbilden är helt ok, förutom på den vänstra strålkastaren där man kan urskilja en liten annan centrumpunkt, och även en aning annan temperatur på ljuset.
Men jag tror det beror på att just den xenonlampan kanske var tillverkad på en kinesisk måndag.

Jag var tvungen att mörka ner bilden mycket kraftigt för man skulle kunna urskilja detta, annars så såg det ut som tre vätebomber...

Hoppas bilden var till någon hjälp i alla fall.

Bild
Användarvisningsbild
av Bosa
Du har en annan ljusbild än vad jag har, jag har inte spridningen uppåt och neråt t ex sen är den inte alls lika distinkt på min. Den mittre delen av ljusbilden på mina fjärr är lite mer bananformade typ. Kan tänka mig att det där lyser lite bättre än mina.

Tack för bilden. :)
Användarvisningsbild
av kvantskum
Hej.
Som du ser på min ljusbild så är den i princip som NBB med original/halogen. Som det ska vara alltså.
Att din ljusbild ska vara bananformad är mycket mystiskt. Jag tror det kan bara finnas en möjlighet för en sådan förvrängning, och det är att lampan har rejält fel längd så att ljuskällan hamnar i helt fel "fokus".
Men t.o.m. kineserna måste ju veta hur lång en H1 ska vara. ?:-/
Provat att vända på lampan i reflektorn? Om det är möjligt d.v.s.

Jag tycker merkostnaden för original NBB xenon inte är så motiverad om man jämför med en bra konvertering.
Fördelen med NBB original skulle kanske vara snabbare upptändning, men jag har ingen direkt erfarenhet av 35w xenon. Kanske 35w kina tänder lika snabbt som 35w osram? Vem vet?
Men man kan inte jämföra 35w med 60-70w när det gäller tändtid.
Enligt NBB själva så har deras 225 HID och 225 Halogen exakt samma reflektor, så att original reflektor skulle vara "anpassad" för xenon stämmer allstå inte.
Det skulle vara intressant och se en jämförelse mellan NBB 35w xenon och eftermonterat 35w xenon när det gäller snabbhet, kelvin och lumen.
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]

Dolda Vinkeln...

Det förklarar saken 🥴🫡