Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndersP
Det smyger många säljare på jagrullar.se, kan inte nån svara hur tex Bilia resonerar.
Det är deras text. Jensen kanske ?:-/
Senast redigerad av 1 AndersP, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
Beror nog handlare. Bilhandlarna rekonditioner de inkomna bilarna, så när man sedan ser arbetshästen rengjord och med blank lack i utställningshallen blir man förvånad.
Jag är nog lite motvikt till många som skriver här då en blank bil inte är det viktigaste för mig. Däremot så extraknäckte jag i ungdomsåren med att rekonditionera inbytesbilar på en bilfirma, så även om bilen var skitig båe inne och ute kunde man få den till en "pärla" i utställningshallen.
Att inte glömma är att merparten av äldre bilars rostskador kom inifrån och ej lagade lackskador. Tvätt och vaxning av nya lacker är mera utifrån utseende och att man inte vill skita ned sig när man ska använda bilen. Men några ordentliga rengöringar varje år behövs.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Det är en jäkla skillnad på lackskydd och lackförseigling

Ditecs (och andras) lackförseglig är som en tunn plasthinna på hela bilen som blir efter att det har härdat.
En ditecbahndling omfatt tvätt, maskering, polering, djuprengöring i 3 steg, och sen aktivator.

http://www.youtube.com/watch?v=gRU7xBxn ... re=related

En lackförseglöing kan man vaxa utanpå.

Lackskydd är rent vax men med lackskyddsfaktor.
Vad gäller silikon vill inte lackerare ha det på bilar men sanningen är den att de flesta vaxer osv innehåller silikon. Det finns tom polermedel som innehåller silikon. Man kan titta på sina kemikalier om det stå Bodyshop safe Yes / No.
Användarvisningsbild
av Funk
Lackskydd och lackförsegling är bara två olika benämningar på samma sak, vilket kan krångla till det en del..
Skall man krångla till det ytterligare så är t.o.m ett rent naturvax ju faktiskt ett lackskydd...
En del lackvårdsföretag avråder eller t.o.m förbjuder för övrigt vaxning efter deras behandlingar, t.ex Ditec.
Lackskydd är rent vax men med lackskyddsfaktor.
Det vär en intressant formulering, vad är en lackskyddsfaktor ?

Vad det gäller silikoner så är det idag väldigt svårt att hitta produkter helt utan, men det är inte fria silikoner utan olika former av emulsioner och bundna varianter som ingår, och dessa är OK. Det hade ju varit perfekt om produkter verkligen på bred front varit märkta med "Bodyshop Safe", men efter som det inte är en vedertagen standard så är det inte så vanligt.

/Thomas

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]