Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Vaa! Finns det Nokian hakka 7 utan dubb.Det har jag aldrig hört talas om,ändå så jobbar jag på en däckfirma som i huvudsak säljer Nokian däck. Vi har tillgång till all information som Nokian har att tillgå. Jag skulle gärna vilja se en bild på det "dubbfria" Hakkapeliitta 7.
av LandainRacing
Jag kan ju tillägga att det faktist inte alls är nått vidare svårt att få tag i odubbade, dubb däck.

Jag kör själv med 205-55-16 Gislaved NF5 utan dubb. och dessa får jag säga funkar aldeles ypperligt.
Dessa är ju ett bra alternativ till att köpa den mkt dyrare Soft Frosten.

Att dubbdäck utan dubb skulle vara skit håller jag altså inte med om,
Visst så är ju säkert Softfrosten bättre!
Men dom odubbade är fortfarande mycket bättre än Eurofrosten som säljs som friktions däck (Europa däck). :roll:

Det är ju helt klart bättre att köpa ett odubbat dubb däck än att köra på ett europa anpassat friktions däck då dessa är mkt hårdare,
Så kritiken skulle ju jag ha lagt på dom europa däcken istället :wink:

Dubb däcket är ju fortfarande gjort för Norden!!

Nu tog jag ju Gislaved som exempel, men samma gäller ju med nokian,

Dom har ju sina nordiska däck (Hakka R, och dubb 5, 7) samt europa däcket WRG2.

Så skulle jag ju valt ett odubbat hakka 5 eller 7 framför ett WRG2 :!:

Jobbar idag själv som däckhandlare
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
FredrikSvensson skrev:Vaa! Finns det Nokian hakka 7 utan dubb.Det har jag aldrig hört talas om,ändå så jobbar jag på en däckfirma som i huvudsak säljer Nokian däck. Vi har tillgång till all information som Nokian har att tillgå. Jag skulle gärna vilja se en bild på det "dubbfria" Hakkapeliitta 7.

Det är ju det jag menar, Hakka 5 och 7 är dubbdäck, MEN på vissa ställen säljs dem som ”friktionsdäck”. Alltså du ser massa hål i däcken där dubbarna skulle sitta… Enligt säljarna är det helt korrekt!
I alla fall, du som jobbar mycket med Nokian vad tror du att Nokian tycker om saken…?
Har du någon information om detta, t.ex. hur skiljer sig dubbdäck från friktionsdäck i övrigt bortsätt från dubb…? Vilka negativa egenskaper får man om man kör med dubblösa dubbdäck?
Tack!
av Steff 99
LandainRacing skrev:Jag kan ju tillägga att det faktist inte alls är nått vidare svårt att få tag i odubbade, dubb däck.

Jag kör själv med 205-55-16 Gislaved NF5 utan dubb. och dessa får jag säga funkar aldeles ypperligt.
Dessa är ju ett bra alternativ till att köpa den mkt dyrare Soft Frosten.

Att dubbdäck utan dubb skulle vara skit håller jag altså inte med om,
Visst så är ju säkert Softfrosten bättre!
Men dom odubbade är fortfarande mycket bättre än Eurofrosten som säljs som friktions däck (Europa däck). :roll:

Det är ju helt klart bättre att köpa ett odubbat dubb däck än att köra på ett europa anpassat friktions däck då dessa är mkt hårdare,
Så kritiken skulle ju jag ha lagt på dom europa däcken istället :wink:

Dubb däcket är ju fortfarande gjort för Norden!!

Nu tog jag ju Gislaved som exempel, men samma gäller ju med nokian,

Dom har ju sina nordiska däck (Hakka R, och dubb 5, 7) samt europa däcket WRG2.

Så skulle jag ju valt ett odubbat hakka 5 eller 7 framför ett WRG2 :!:

Jobbar idag själv som däckhandlare
Oavsätt man är däckhandlare eller inte så skall man nog inte generalisera.
Vilket däck man skall ha eller har bäst nytta av beror väl mer på var i Sverige man tillbringar sin mesta tid.
Bor man från Stockholm o söderut så är de bättre Europa friktionsdäcken bland det bästa man kan ha.
Varför? Jo , 95 % kör man på torr eller blöt asfalt, där är europadäcken outstanding.
Bor man i norra delen av landet så kan man väl åka på dubb eller andra supermjuka friktiondäck som är värdelösa på vägar utan snö o is.

Jag har och åker på Nokian WR , ett däck som jag upplever vara mycket mer komfortabelt och bättre även på saltade slaskvägar än flertalet av nordiska däck oavsätt dubb eller inte och då gäller det bakhjuldrivet.
Nästa däck på den kommande andra bilen en V70II-10 kommer att få Continental 830TS som är ett europadäck det har legat i topp i flera tester, senast var det samma poäng som det bästa dubbdäcket.
Användarvisningsbild
av GATUPLAN
Tack, men i denna tråd vill jag inte jämföra dubbat med odubbat. Utan vilka konsekvenser får man när man får dubblösa dubbdäck i stället för riktiga friktionsdäck?
”FredrikSvensson”, jag ställde några frågor till dig (två rutor upp). Kan du återkomma med info eller fakta om detta, hade varit bra… eller någon annan som förstår sig på detta?
TACK
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
GATUPLAN skrev:Tack, men i denna tråd vill jag inte jämföra dubbat med odubbat. Utan vilka konsekvenser får man när man får dubblösa dubbdäck i stället för riktiga friktionsdäck?
”FredrikSvensson”, jag ställde några frågor till dig (två rutor upp). Kan du återkomma med info eller fakta om detta, hade varit bra… eller någon annan som förstår sig på detta?
TACK

Jag har väl inget bra svar direkt på den frågan, men ett dubbdäck har inte så mycket saipningar tack vare att dubbarna ska ha någonstans att sitta säkert. Ett rent friktionsdäck har mycket saipningar som gör att du får ett bättre grepp på snö och slask, enkelt förklarat. Ett dubbdäcks mönster är utformat så att det ska rensa sig snabbt från snö och slask precis som ett riktigt friktionsdäck.Så det kommer att fungera bra som ett vinterdäck men inte så bra som ett riktigt friktionsdäck om man nu tvunget ska ett dubbfritt dubbdäck...Jag kan inte förstå varför.
Kolla på bilderna så ser du skillnaden på Nokians dubbdäck Hakkapeliitta 7 och friktionsdäcket Hakkapeliitta R . Det är inte bara dubbarna som skiljer. Hoppas du förstår vad jag menar med saipning. Du ser det det tydligt på nedersta bilden.

Bild

Bild

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]