Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Ni som följer alla däckstester, hur ser det ut med friktionsdäck kontra bar asfalt och våt vägbana,
här på jobbet säger många att i år har friktionsdäcken blivit bättre på is, men på bekostnad av barmarksegenskaperna, stämmer det!?
Användarvisningsbild
av Tomas88
Larzan skrev:Satan vad dubben river i gatan.
Har aldrig upplevt något liknande, rivstart har fått ny innebörd hos mig.
Kanske är det bara för däcken är helt nya, men det känns att dubben river/slirar till när man startar i lite motlut och gasar till lite.
Har dubbdäck som säkert är några år gamla nu.
Jag tycker mig märka ganska stor skillnad mellan dessa och sommardäcken just när man skall iväg från tex en korsning lite snabbt. Mycket lättare att hjulen spinner till. Så det är nog inte bara fördel med dubben.
av swemax
"Har Ulla glömt hur det så ut i Stockholm när Essingeleden m.fl såg ut som en parkeringsplats för att blev ishalka,"

jag var själv ute och åkte den eftermiddagen
fick hjälpa åtskilliga både med och utan dubb för att själv komma fram
och kollegan tog sig hem trots sommardäck därför vill jag påstå att
föraren har mycket större betydelse än däcken
Det räcker väl med att titta på hur vägarna runt Tokholm ser ut efter en vinter för att inse hur mycket skit dubbarna river loss.
Skit som hamnar i våra barns och våra lungor och dessutom på våra bilar
Användarvisningsbild
av siamthai
swemax skrev: Det räcker väl med att titta på hur vägarna runt Tokholm ser ut efter en vinter för att inse hur mycket skit dubbarna river loss.
Ja, så snart dubbarna försvinner blir det säkerligen ingen skit. Allt beror givetvis enbart på skiten som dubbdäcken river loss. :|
av swemax
siamthai skrev:
swemax skrev: Det räcker väl med att titta på hur vägarna runt Tokholm ser ut efter en vinter för att inse hur mycket skit dubbarna river loss.
Ja, så snart dubbarna försvinner blir det säkerligen ingen skit. Allt beror givetvis enbart på skiten som dubbdäcken river loss. :|
Nu tänkte jag ju på "vattenplaningsrännorna" och såna ser man ju nästan bara där det rullar dubbdäck på barmark.
Det är ju ganska mycket material som blästras bort av dubben.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är i stan jag vill ha dubben, det blir som en skidskobana vid rödljusen där alla bilar stannar och startar.
av pjfj
swemax skrev:
siamthai skrev:
Nu tänkte jag ju på "vattenplaningsrännorna" och såna ser man ju nästan bara där det rullar dubbdäck på barmark.
Det är ju ganska mycket material som blästras bort av dubben.
Har du någon källa på att det är dubben som river upp rännorna?

Jag kan tänka mig att tung trafik och halvtaskigt vägbygge bidrar i högre grad än dubb.
av swemax
pjfj skrev: Har du någon källa på att det är dubben som river upp rännorna?

Jag kan tänka mig att tung trafik och halvtaskigt vägbygge bidrar i högre grad än dubb.
Ingen annan än att jag aldrig sett något liknande i Tyskland / Frankrike varesig på motorvägar eller landsvägar.

Sen kan man kolla här för senaste rön från forskarna http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/R660.pdf
av Daddan
Se: http://www.vv.se/vagarna/Sa-skots-vagar ... gda-vagar/

"Den främsta orsaken till att beläggningen på de högtrafikerade vägarna behöver förnyas är spårbildning. Den beror till cirka 75 procent på att dubbdäck sliter upp beläggningen och till 25 procent på tunga fordon. Våta vintrar påskyndar spårbildningen. Under förra årtiondet bromsades spårbildningen upp, bland annat tack vare mer hållbara beläggningar och nya typer av dubbdäck, så kallade lättviktsdubb."

Södra Sverige har i princip alltid våta vintrar på de hårdast trafikerade vägarna (Salt kallas denna orsak).
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag tror också att allt är precis som d[…]

Om du orkar kan du leta i sprängskisserna p&a[…]