Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av EFI93
Min bil har 205/60-16 96 V Kan man byta till ett 92 H däck Hastigheten räcker med 210 km och belastningen 610 kg
borde räcka men är det lagligt när det står V i typintyget?? . H däcket är 300kr billigare och förmodligen håller det längre.
av ztaffans
EFI93 skrev:Min bil har 205/60-16 96 V Kan man byta till ett 92 H däck Hastigheten räcker med 210 km och belastningen 610 kg
borde räcka men är det lagligt när det står V i typintyget?? . H däcket är 300kr billigare och förmodligen håller det längre.
Som du nämnde i inlägget så måste du ha V som det står i typintyget.
Enda undantaget är vinterdäcken. Något du kan fundera på är vad du har för slutsiffra och när bilen skall besiktas i framtiden. Ska den besiktas på vintern så har du ju vinterdäcken på och det är ju inga problem.
Jag tror aldrig att de kontrollerar däcken mer än att det ser normal bredd och godkänt mönsterdjup vid en poliskontroll.
Du kan väl meddela hur du gör och om bilen fortfarande går bra (bättre) på däcken du köper.
av whennebab
EFI93 skrev:Min bil har 205/60-16 96 V Kan man byta till ett 92 H däck Hastigheten räcker med 210 km och belastningen 610 kg
Vad är det för skillnad på V och H däcken och varför skulle H däcket hålla längre? Håller också på och kollar på nya däck (billiga helst).
Styrledsverktyg

Ok det var ju en lösning. :-) Min lösnin[…]

Koppling föll i golvet

Detta hände mig april 2023 med min 2017 Volvo[…]

Bensinpriser v2

Nu när den amerikanska kedjan Costco öpp[…]

Bifogar bild från instruktionsboken.