Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Diversion
Skulle vaxa bilen igår, jag använder alltid vanligt Sonax flytande hårdvax. En stund efter att jag strukit på och skulle börja gnugga var vaxet till min förvåning fortfarande vått fastän det hade bildat den där vita hinnan som säger att det är fritt fram. Den där glatta känslan infann sig aldrig utan det kändes mest som om jag smetade runt det. Förr har det alltid varit klart redan efter någon minut men nu väntade jag säkert 5 min. utan resultat.

Jag hade torkat av bilen med sämskskinn (Turtle syntetiskt) och när jag vred ur det var vattner lätt färgat från skinnet. Det syns dock inte något på bilen och jag har aldrig haft problem med denna procedur förr. Har någon en teori? Kan tilläggas att det står minst 10 grader på burken men det var runt 17-18 när jag vaxade. Jag har vaxat i kallare väder än så utan problem.
Användarvisningsbild
av Funk
Det var kanske hög luftfuktighet, det kan ge problem. Vaxar man t.ex på kvällen och det börjar svalna av så kan det ge samma effekt.

/Thomas
av Diversion
Funk skrev:Det var kanske hög luftfuktighet, det kan ge problem. Vaxar man t.ex på kvällen och det börjar svalna av så kan det ge samma effekt.

/Thomas
Ja det kanske stämmer, jag tyckte inte att det kändes så men det började regna efter någon timme och det var ju trots allt kväll. Tack för tipset, skall pröva när förhållandena är bättre och se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av crumpets
Själv väntade jag minst 10min när jag använde sonax hårdvax häromdagen, det blev prima. Du kanske helt enkelt väntade lite för kort?
Generator laddar ej batteriet

Byt lampan i instrumenthuset så löser d[…]

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]