Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av iRonNuke
Bilen jag har är en S40 T4 -98 (FasI). Jag har köpt vita sidomarkeringsljus och skulle vilja byta ut originalet mot vita. Hur bär man sig åt för att byta ut dessa? Jag är inte speciellt van att meka och så, så förklara gärna enkelt tack ;)

Och när jag ändå skriver här, är det svårt att byta ut originalkjolarna på samma bil, till kjolar från Realcar t.ex.? Passar det rakt av eller måste man göra en massa ingrepp för att få skruvhål etc. att passa? Hur är passformen på Realcar's kjolpaket? Har hört att det inte alltid stämmer till 100%.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Funderar på om man lossar dem på samma sätt som på fas 2.
På fas två så sticker man bara in en skruvmejsel och bänder lite så att den skjuts bakåt och utåt.

Bild

Bild
av iRonNuke
Jo det var nog samma procedur även på fas 1. Bända upp ena sidan och sedan skjuta bakåt. Dock av att dömma på din bild så byter man bara själva glaset på fas 2? På fas 1 fick jag byta hela insatsen, lamphållare och glas var limmat. Men nu är det iaf gjort, dock vet jag inte om jag löste det på bästa sätt. Klippte av befintliga kablar och lödde ihop med de nya.

Btw, vad bör man använda att täta kabellödningen med? Så att inte fukt tränger in?
Användarvisningsbild
av goransson89
iRonNuke skrev:Jo det var nog samma procedur även på fas 1. Bända upp ena sidan och sedan skjuta bakåt. Dock av att dömma på din bild så byter man bara själva glaset på fas 2? På fas 1 fick jag byta hela insatsen, lamphållare och glas var limmat. Men nu är det iaf gjort, dock vet jag inte om jag löste det på bästa sätt. Klippte av befintliga kablar och lödde ihop med de nya.

Btw, vad bör man använda att täta kabellödningen med? Så att inte fukt tränger in?
krympslang är en väldigt bra lösning=) men det skulle du gjort innan du lödde, först 2 små slangar (en på varje lödning), sen sen stor över :-)-)
av iRonNuke
Okej tack, får se om jag löder om det någongång, då blir det krympslang då ;)

Vad det är för lamptyp vet jag inte, bara att den är väldigt liten och att den är orange ;) Tycker den lyser starkare än originalet. Glaset är vitt, och när det lyser så är det orange så ser bra ut tycker jag ivf.
Användarvisningsbild
av Tomas88
På fas2 är det w5w (eller T5 tror jag de också kan kallas).

Ja så är det. På fas ett sitter väl allt ihop. Lampa och hållare. På fas två så kam man byta plastglaset och lampan var för sig.
Som goransson säger så är nog krympslang en bra lösning.

PS förtydligade rubriken.
Limmad krympslang i utsatta miljöer är nog att föredra, då vanlig olimmad inte är så vattentät som man vill ha den vid en lödning.
Hittade ingen limmad slang på Biltema, men det finns fler butiker som har limmad slang.

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]