Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av essåtti
Hej,

Tänkte kolla om någon här vet ett bra sätt att fixa till små repor i lacken.
Svårt att förklara repor men ska försöka. Det är sånna repor som kan bli om man
tvättar bilen med sandig svamp typ. Väldigt små små sådanna på flera ställen.

Finns det något sätt att återställa lacken? Kan man göra detta själv eller måste
man lämna in den? Vad kan det isåfall kosta?

Hört att man kan polera det på något speciellt sätt. Vilka maskiner behövs? Blir det bra?

Hälsningar
Adrian
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det är polering som gäller för att få bort små repor (t.ex 'tvättrepor'). Vet man inte hur man ska göra så är det bättre att lämna den till en som vet! :) T.ex lämna den till Ditec, dels för att få bort repor och sedan lägga på ett lackskydd så bilen håller sig fräsch och blir lättare att tvätta/underhålla. Kostar ca 4500-5000kr. Givetvis beroende på bilmodell, ålder, skick etc!
Användarvisningsbild
av Fluffen
Köp biltemas dubbelhuvade maskin och ett par andra polerhättor till och börja med.
Sen rekomenderar jag att du köper exempelvis lahegas finecut nr17 och deras Bananawax nr33 eller selawax nr36 sen är det bara att köra. :-)-)
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Fluffen skrev:Köp biltemas dubbelhuvade maskin och ett par andra polerhättor till och börja med.
Sen rekomenderar jag att du köper exempelvis lahegas finecut nr17 och deras Bananawax nr33 eller selawax nr36 sen är det bara att köra. :-)-)
I höstas körde jag den här kombinationen på min Svart metallic. Det blev väldigt blankt men det blev en hel del tvättrepor kvar så nu till våren har jag beställt Menzerna Intensive Polish och Menzerna Final Finish (bra till mörka lacker) som jag läst ska vara väldigt bra och effektivt på just tvättrepor. Har fått tips om att använda lila, sprängda polerhättor på biltema-maskinen till IP.

Lahega 36 kan jag rekomendera starkt. Bilen är fortfarande efter vintern lätttvättad och har bra avrinning.
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]

Min jobbkompis hade två dörrar i polarv[…]