Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Barkbiten skrev:
Qaskiz skrev:Ojdå, jag som använder den sprayen rätt flitigt. Men brukar vara duktig o säga till dom att det är massa klet i däcket
Rätt flitigt? Var bor Du? På en spikgård eller? :-)

Jag har aldrig fått punktering. Och kör ändå typ 3.000 mil per år, minst.
Har dess värre fått punktering ett par gånger i stadsmiljö och varit förbered med tuben. Och om jag får välja så väljer jag inte att påbörja ett däck byte i centrala Stockholm. Utan har en tub i bagaget, och sedan fixar problemet ett par km därifrån.
sssljo skrev:
Barkbiten skrev:
Qaskiz skrev:Ojdå, jag som använder den sprayen rätt flitigt. Men brukar vara duktig o säga till dom att det är massa klet i däcket
Rätt flitigt? Var bor Du? På en spikgård eller? :-)

Jag har aldrig fått punktering. Och kör ändå typ 3.000 mil per år, minst.
Har dess värre fått punktering ett par gånger i stadsmiljö och varit förbered med tuben. Och om jag får välja så väljer jag inte att påbörja ett däck byte i centrala Stockholm. Utan har en tub i bagaget, och sedan fixar problemet ett par km därifrån.

Eller så ringer man assistansen och får det fixat utan extra kostnad, och av någon annan :-)
Barkbiten skrev: Däcken blir livsfarliga om man fyller på med punkaspray, låter däcket bli platt igen, och sen fylla på på nytt med vanlig luft. Då blir blandningen livsfarlig.
Står det inte på burken att man ska tömma däcket på gasen och fylla på med vanlig luft, när punka sprayen har gjort sitt..? det är väl drivgasen från burken som är explosiv, men det kanske var det du menade..?
Extraljuskungen skrev:
Barkbiten skrev: Däcken blir livsfarliga om man fyller på med punkaspray, låter däcket bli platt igen, och sen fylla på på nytt med vanlig luft. Då blir blandningen livsfarlig.
Står det inte på burken att man ska tömma däcket på gasen och fylla på med vanlig luft, när punka sprayen har gjort sitt..? det är väl drivgasen från burken som är explosiv, men det kanske var det du menade..?
Vad jag förstått så är det just den speciella blandning som kan bli av luft och drivgas som gör däcket explosivt.
Med tanke på att det har skett när man har svetsat i hjulkant/däckkant så har jag ingen som helst förståelse för denna "propaganda" Ett däck med lite tryck i är farligt om det smäller även med bara luft i så att svetsa i hjulkant känns dumt även om man vet att det inte finns någon punkaspray i.

Nej ni, däckbranchen har i åratal försökt sprida propaganda om att det inte går att laga däcken om det har sprutats in däckspray i det vid något tillfälle. Ändå så har det gått utmärkt varje gång jag har kommit till en vettig däckverkstad.
Nu har dom insett att inte det greppet fungerar men vill fortfarande knyta till sig alla kunder som har mindre punkteringar och klarar sig med endast punkteringssprayen och försöker därför få sprayen förbjuden.
Mycket riktigt så bevakar de sina egna intressen, men inte för att skydda de som arbetar i branchen utan endast för att tjäna mer pengar.

Det är i alla fall min teori.
Barkbiten skrev:
Extraljuskungen skrev:
Vad jag förstått så är det just den speciella blandning som kan bli av luft och drivgas som gör däcket explosivt.
Nja, det är väl att man inte tömmer däcket på drivgasen och fyller på med vanlig luft som gör däcket explosivt..

Har för mig att det står på burken att man ska tömma däcket och fylla på med vanlig luft..
om det vore som du säger så tror jag inte att dessa nödlösningar skulle få säljas ..då skulle varje bil vara en tickande bomb mer eller mindre...
får väl återkomma i ärendet har en burk liggandes i bilen ska kolla vad det står på den vid tillfälle..
Extraljuskungen skrev: Nja, det är väl att man inte tömmer däcket på drivgasen och fyller på med vanlig luft som gör däcket explosivt..

Har för mig att det står på burken att man ska tömma däcket och fylla på med vanlig luft..
om det vore som du säger så tror jag inte att dessa nödlösningar skulle få säljas ..då skulle varje bil vara en tickande bomb mer eller mindre...
får väl återkomma i ärendet har en burk liggandes i bilen ska kolla vad det står på den vid tillfälle..

"Den olyckliga bränsleblandningen i ett däck kan uppstå på två sätt. Det ena är att man tidigt upptäcker en pyspunka, och fyller på ett trycksatt däck med punkteringssprej. Det andra motsvarar det troliga scenariot i olyckan: Man blåser upp ett tomt däck med punkteringssprej, men det fortsätter att pysa ut. Sedan trycker man in luft i däcket inför en reparation. Tillför man värme exploderar blandningen." (Ny Teknik)

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]