Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av sala
hejsan!

här kommer lite korkade frågor från en som inte kan.

har köpt mig ett par beg vinter däck, bör man balansera dessa? dom är inte speciellt slitna 8-9 mm kvar och det sitter redan vikter på?

sedan detta med rotations riktningen, har alla däck en speciell riktning? jag har ju pilar som visar åt vilket håll däcken skall rulla, har man har alltså 2 vänster och två höger däck? har aldrig tänkt på det innan. har hört att man skall skifta diagonalt men det går ju inte då. ?:-/
Användarvisningsbild
av Tomas88
Diagonalt har jag aldrig hört att man skall skifta. Har bara hört att man skall skifta HF till HB osv.
Jag tycker att du sätter dit hjulen och kör. Du märker om de behövs balanseras.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Hej sala! Jag flyttar din tråd till Bilvård, styling och väghållning (http://jagrullar.se/forum/viewforum.php?f=46) istället, då detta ej verkar vara modellspecifikt.

Jag tror att de är balanserade redan , man balanserar däcken när man sätter däcken på själva fälgen.

Ja du har 2 vänsterhjul och 2 högerhjul. Du ska sätta hjulen så du har rotationsriktningen rätt, och som Tomas säger så skall man endast skifta bak/ fram EJ diagonalt! Tänk på att sätta de bästa däcken bak!

/Kalle
Användarvisningsbild
av uno83
Diagonalt ska du inte skifta oavsett om däcken har rotationsriktning eller inte, särskilt inte om det är dubbdäck, för då kommer du tappa många dubb.
Användarvisningsbild
av CarMan
i början av 1900 talet hade alla bilar diagonal däck, o hjulinställninga var det ingen som viste vad det var. då hade man ett skiftnings schema på hur man skule skifta hjulena, då var det diagonalt på nått vis som gällde (tror även reservhjulet var inblandat)
jag gissar att det bara var ca 100 mil mellan skiftningarn

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]