Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Momentnyckel är det som gäller om man är det minsta osäker på hur hårt det skall dras. Dom flesta som provar blir förvånade hur lite moment det skall vara för att det skall sitta rätt...

/Thomas
Användarvisningsbild
av C.W.
Använd momentnycklar till muttrar på alu fälg!
130-140Nm för alu fälg har jag för mig det var.
Sitter kvar och går lätt att få bort.
Användarvisningsbild
av Bosa
Just Volvos låsbultar måste dras för hand och definitivt inte dras för kung och fosterland. De är, enligt en Volvoanställd, gjorda för att gå sönder som en del av stöldskyddet. Så precis som camaro69 skrev så fungerar det bra om man inte drar dem för hårt. :)
av TomZaj
Hade min bil inlämnad styrväxelbyte och när de satte tebaks hjulen så drog de fast låsbultarna så in i norden, skulle byta hjul efter ett tag på bilen drog sönder ett av låsbultarna. lämna bilen till samma verkstad för att få bort bulten men vad händer de trar sönder sin specialhylsa som är felgängad, de beställer hem nya hylsor... kommer tillbaks 2 veckor senare då får de loss bulten. De stod för jobbet plus att de bytte knarrstagen bak gratis för de mena att det var deras fel från början. :wink: schysst gjort :D
Låsmuttrar. Jag fick skära söder fälgen för att få bort hjulet. Låstmutter satt hårt fast, två hyllsor förstördes. Kommer inte att andvända låsmuttrar något mer.
Det blev nästan kattasroft för jag måste skifta till vinterdäck. Däcksfirma skruvar för hand, andvänder ej maskin. Det inträffar om man lämnar in bilen på service som dom andvänder maskindragning. Påtala detta vid inlämning av bilen vid service.

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]