Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Funk skrev:
Barkbiten skrev:Funk,tack för ett bra och givande inlägg!

Ska testa Smartab platinum vid tillfälle - men gissar att det dröjer till våren/sommaren innan jag vaxar igen. Så jäkla jobbigt och dyrt vintertid! (om man inte har eget tvättgarage)
Pratar vi bara själva vaxningen så klarar du hela bilen på någon dryg halvtimme för hand med Platinum om du inte slöar... Det är extremt lättjobbat IMO..

/Thomas

Tack, jag ska prova det. Med jobbigt tänkte jag dock mer på själva tvättningen och allt förarbete, när det är kallt ute....allt blir ju så mycket jobbigare då med is under bilen, tjära, salt, grus och annat skit i överflöd...plus risken att saker fastnar och fryser när det är 20 minus ute eller mer...och så känns det som att man inte riktigt hinner få bilen totalt ren, innan man lägger på vaxet, och då kanske det är lika bra att strunta i det? Antar att risken är stor att man förstör mer än gör nytta annars kanske? Jaja...ska verkligen försöka bli mer ambitiös gällande tvättandet i vinter. Tidigare har jag kört maskin på vintern, när det inte varit allt för kallt ute, men maskintvätten tenderar att göra gigantiska repor på bilen - även om mackägarna hävdar att det absolut inte blir några repor i automattvättarna nu förtiden.
Bara du håller bilen skapligt fräsch så kan (och bör) du komplettera vaxskyddet då och då, bara bilen är torr och grusfri så går det bra..
Det lilla som du eventuellt kapslar in tar du bort vid "vårstädningen" då allt vax och skit skall av innan putsen...

/Thomas
OK, får ta och rycka upp mig på vinterputsningen...e väl kanske också snålheten som spelar in också, gör-det-själv-hallen kostar runt 60 kr i halvtimmen och vintertvätt uppskattar jag loss på 60 minuter...sen plus torkning av lister och sprayande med silikon...och sen vaxningen då utöver det...usch...men vore ju trevligt att slippa maskintvätt och att ha en fin bil även under vintern.
Har nu äntligen fått tag på Biltemas putsmaskin med två vibrerande skivor...ska bli kul att prova den vid tillfälle, men känns som att det är allt för blött och kallt ute just nu.

Ska klura lite på vilka hättor jag ska köpa istället för de riktigt dåliga medföljande.
Barkbiten skrev:Har nu äntligen fått tag på Biltemas putsmaskin med två vibrerande skivor...ska bli kul att prova den vid tillfälle, men känns som att det är allt för blött och kallt ute just nu.

Ska klura lite på vilka hättor jag ska köpa istället för de riktigt dåliga medföljande.
Jo dom medföljande hättorna passar bäst i soptunnan, sen det med temperatur/luftfuktighet är ju lite kinkigt, gärna över 15gr och någorlunda torrt.

Själv har jag bara ett kallgarage, så mitt bilputsande får jag göra på sommaren (innan garaget blir isolerat) :(
Barkbiten skrev:Det sägs ju att även i varmgarage, typ OK/Q8s gör det själv hallar, så blir det för fuktigt för att fixa putsningen...och nu är det väl även ytterst tveksamt att temperaturen stiger över 15 grader igen förrän framåt vårkanten.
Har gjort det någon gång i GDS-hall... Platinum klarar faktiskt att torka i ganska hög luftfuktighet, det tar ett par minuter längre bara..

/Thomas
Funk skrev:
Barkbiten skrev:Det sägs ju att även i varmgarage, typ OK/Q8s gör det själv hallar, så blir det för fuktigt för att fixa putsningen...och nu är det väl även ytterst tveksamt att temperaturen stiger över 15 grader igen förrän framåt vårkanten.
Har gjort det någon gång i GDS-hall... Platinum klarar faktiskt att torka i ganska hög luftfuktighet, det tar ett par minuter längre bara..

/Thomas
Ok, tack för tipset! Då ska jag prova det i vinter. Lurar på om man ska våga använda maskinen, eller om det bara är onödigt, när man lägger på Platinum? Jag menar...förarbetet är ju redan gjort, och det ligger ett lager Smartab flytande hårdvax som toppskikt...och Platinum är lättjobbat vad jag förstått, så kanske det smidigaste är att bara lägga på Platinum med en vaxsvamp/trasa och sen polera av för hand med fiberduk?

Nej motorn läcker nog inte avgaser. Ljudet &a[…]

PA12 Bränslerör

Hej Någon som vet vart man kan köpa br&[…]

sen kan man ju tolka media som om att affären[…]

Hur hänger man upp avgassystemet på 2.0[…]