- tis 07 okt 2008, 22:21
Har en V70 2004 och ska skaffa vinterdäck men kan inget om sånt. Har hakat upp mig på det här med hastighetsindex. Så här står det bl a på bythjul.com:
Detta gör mig lite förvirrad. Pa regbeviset står dimensionen 195/65 R15 V. OK jag fattar att jag ska gå efter V. Men, gäller det även för vinterdäck eller kan jag gå på lägre hastighet där? Tycker det förklaras motstridigt ... Någon som vet bättre? ?:-/
Tips på bra dubbfria som inte kostar en förmögenhet?
/Tack för tips
Vinterdäck har som regel ett lägre hastighetsindex än vad ett sommardäck har, det beror bland annat på att vinterdäcket har ett grövre mönster och en mjukare gummiblandning, vilket resulterar i att det blir ostadigare i höga hastigheter..
Vi rekommenderar inte att välja lägre hastighetsindex än vad bilen är konstruerad för. Det kan resultera i dålig väghållning och styrning. Ifall du vill ha bättre respons vid styrning så är det bara att skaffa ett däck med högre hastighetsindex
Detta gör mig lite förvirrad. Pa regbeviset står dimensionen 195/65 R15 V. OK jag fattar att jag ska gå efter V. Men, gäller det även för vinterdäck eller kan jag gå på lägre hastighet där? Tycker det förklaras motstridigt ... Någon som vet bättre? ?:-/
Tips på bra dubbfria som inte kostar en förmögenhet?
/Tack för tips