Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jayhawk
Okej det är så här...fick min sprillans nya S40 nu i Fredags och vädret har varit piss dåligt hela helgen även idag..Så jag undra finns det något sätt att få bort kalkfläckar utan att tvätta bilen, har sköjlt bort allt smuts och grus (S) ??:-/ men kalkfläckarna är kvar...som sagt den är helt ny så jag vill inte börja med shampo osv ännu....

PS nämmde jag att bilen är Svart metallic :| :oops:

Förmodligen får jag leva med det till jag kan börja tvätta den ordentligt men man kan alltid chans med att fråga?

Tack på förhand!

//Big Jay
av jbl
Kalkfläckar är besvärliga att bli av med så du får nog vänta tills du kan gå på med riktiga grejer.
Användarvisningsbild
av igelkottar
Jag vet inte hur det är på nylackat, men oxsalcyra och citronsyra ( har även hört Ättiksyra)
ska ta bort kalkfläckar.
av jbl
Jag brukar polera bort kalkfläckarna med maskin + gul trissa lahega och en polish som Surface OE compound för att ge ett exempel.
av Andro_badia
Har en svart bil också, och det blir alltid kalkfläckar efter tvätt, kör med Meguiar´s Speed Detailer och torkar av sen med en microduk, Väldigt skonsam mot lacken och repar inte heller med duken... prova det, en flaska kostar 139kr på Micro ;)

mvh Andro

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]