Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
Är på väg att inhandla nya sommardäck men har lite svårt att komma tillrätta med det här med belastningsindex. På de continentaldäck som bilen levererades med är indexet 93 (17"), men de flesta däck i t.ex. 215/45/17 så ligger indexet på 91 medan de flesta 16" däck som är standard på V50 har index 89 eller 91.

Kan någon förklara hur det här funkar, och vad som gäller för min bil, d.v.s. vad måste jag ha? Har mailat Volvo men inte fått svar än så jag testar här också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
4 däck måste kunna bära bilens maxvikt. Den hittar du i regbeviset.

Bild
av Christian_m
Okej, så enligt info nedan är det 1960/4 = 490 kg/hjul = Min Belastningsindex 84. Korrekt? Eftersom i stort sett alla 17" däck har från 89 och uppåt så är det med andra ord bara att välja och vraka?

Skattevikt: 1470
Totalvikt: 1960
Sänkt totalvikt: 1960
Tjänstevikt: 1470
Max släpvagnsvikt: 1500
Max släpvagnsvikt B-behörighet: 1470
Max lastvikt: 490
av v70 2,5T - 99
du kan nog inte gå helt på totalvikt ......... bilen är ju t.e.x i vanliga fall tyngre fram
enligt min uppfattninga så ska man inte ha under 91 på s60 , v70N ... isåfall slits de ner snabbare ...

dockej hundra % , sen har du för låg belastningsindex såkan du bli kuggad i bilprovningen , vet en som blev det då han hadde för lite index på just belastningsindex när han bytt kompletta hjul
av Christian_m
Blir nog 91 eller 93 till slut ändå, är det på de däcken jag kollat på så det löser sig nog men det är ju bra att veta vad det där handlar om, har aldrig reflekterat över belastningsindex tidigare när jag köpt däck.

Märkligt att t.ex. Gummihuset inte ens bemödar sig att ange belastningsindex på däcken de säljer (vad jag kunnat se iaf).

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]