Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Nohokino
Har svårt att besluta mig och behöver er hjälp!!

Har köpt en XC60 PE 2020 som har 255/40r21 dubbfria vinterdäck som är cirka 4 år gamla med 6mm gummi kvar. Bor på landet så är inte alltid plogat på vägarna. Nu står jag inför 3 val denna vinter och det är:

1) Köpa helt nya dubbade IceContact 3 vinterdäck, kostnad cirka 20.000kr.
2) Köpa ett par begagnade IceContact som jag hittat med 6mm kvar, lika gamla som de jag har nu men med dubb, kostnad 5000kr.
3) Behålla Pirelli Scorpion Winter däcken som jag har denna säsongen och byta nästa, kostnad 0kr.

Jag kan inte ha mindre fälgar än 21 tum då de tar i bromsoken då, och det finns tydligen bara ett enda dubbat däck till min däckdimension och det är just IceContact 3.

Jag vill såklart känna att jag kör säkert på vägarna och har därför alltid tidigare haft dubbade vinterdäck, men det kanske är lika säkert med odubbade friktionsdäck? Samtidigt som jag vill åka säkert vill jag heller inte kasta iväg pengar i onödan på något så tråkigt som vinterdäck om jag inte tror att det finns en säkerhetsrisk.. Vad säger ni? Hur hade ni gjort i min situation?
Om det är oplogat så fungerar dubbfritt lika bra som dubbat. De skillnader som finns är mer beroende på om det är ett bra eller dåligt däck -- inte om det är dubbat eller odubbat.

Det är när det är isgata som du märker skillnad. Jag har dubbdäck på två av våra bilar, och dubbfritt på en. Tidigare var det odubbat på alla...

Hade jag bara kört på oplogade vägar hade jag haft dubbfritt på alla bilar. Däremot är upplevelsen att glida fram på svartis med dubbfria däck något som fått mig att uppskatta dubbar mer och mer.

Personligen hade jag aldrig köpt begagnade däck. Så det alternativet hade fallit bort. Med 6 mm kvar hade jag troligen valt att köra ett år till på existerande dubbfria. Det är ett väldigt personligt val när det gäller dubbar eller icke dubbar. Egentligen är alla dina alternativ OK, även om jag har en aversion mot begagnade däck.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är den konstant 4-hjulsdriven så funkar det säkert bra med dubbfria. Vi har kört med våran Subaru XV några år nu och det funkar bra. Sällan mycket snö här nere men första vintern vi hade den körde frugan förbi en hel drös med bilar som kört fast i snön. Det var drivor i olika höjd, och (turligt nog) var det bara trafik i en fil. Detta var vid 06:00 tiden så snöröjningen hade inte kommit igång på dessa mindre vägar.
Användarvisningsbild
av ShogunX
Jag väljer alltid dubbdäck till mina bilar eftersom is är det lurigaste väglaget jag kör på. Men också för att det väglaget är vanligt förekommande här. Du kör givetvis inte osäkert med däcken du har för tillfället men lika givet har du sämre grepp på just isigt underlag.

En möjlighet är att se om någon av följande däckdimensioner erbjuder fler alternativ som passar dig bättre: 245/45-21, 255/45-21 eller 265/40-21. Om de begagnade däcken däremot verkar vara i gott skick - och om du verkligen vill använda dubbdäck - är det bättre att ta en titt på dem. Alternativt behåller du dina nuvarande däck tills att det är dags att köpa nya.
Vilka Vinterdäck??

Jag väljer alltid dubbdäck till mina bil[…]

Nollade bas för några veckor sedan enli[…]

Delar dörrsida

Absolut jag funderade på det men priset p&ar[…]

Byte termostathus V60 D4 2015

Fattar inte riktigt hur man får isär de[…]