Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
har brembro standardskivor med ate keramiska bromsar.

oket låg på och hettade upp bromsarna rejält...tog isär ser nästan ut som smält lite men svårt bedöma.

skriker inget vid bromsande...skivorna ser likadana ut på båda sidor även den "friska" sidan.

vid körning låter som skrapande som dåligt hjullager vilket jag inte hoppas på. kanske beläggen som låter?

inga bilder tyvärr men vad gäller med keramiska även om dom ska tåla värme en tid? bara kassera?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Ingen aning men när jag har haft spåriga (standard) belägg har det hänt att jag har lagt ett 40-slippapper på garagegolvet och gnuggat beläggen mot det.
Tar snabbt bort nån halvmillimeter dålig yta.. Man får förstås köra in klossarna igen sen, tar ett tag innan anliggningen blir 100%
av SnurreSprätt
Funderar lite på vad du menar med keramiska bromsar - det är nog förmodligen coatade skivor du har som motstår rost etc bättre än obehandlade skivor. Eller kanske någon semi-keramisk compound i beläggen om du bytt upp beläggen till någon lite mer racing betonad variant.
Du skriver dock - har brembro standardskivor med ate keramiska bromsar - vilket gör mig fundersam vad du egentligen menar med termen keramiska.
Beroende på hur länge du kört med anliggande bromsar och hur varmt det blivit så kan du ha kokat bort fettet i navet och lagret tagit stryk, samma med skivans härdning.
Beroende på hur väl eldat det är så skulle jag nog personligen ta en ordentlig titt på tätningar etc i oket, fetta in lager igen. Kanske tom hänga dit nya belägg och skivor och byta ut tätningar etc i oket.
Bromsar är en viktig säkerhets bit som bör funka bra när man väl behöver bromsa ordentligt.
av UnleashFusion
SnurreSprätt skrev: ons 05 mar 2025, 16:12 Du skriver dock - har brembro standardskivor med ate keramiska bromsar - vilket gör mig fundersam vad du egentligen menar med termen keramiska.
Han menar han har vanliga brembo bromsskivor och ATE(märke) keramiska bromsbelägg(dom som skall damma mindre vid inbromsningar
tar som exempel: standard bromsar + keramiska belägg: https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... 711-brembo + https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... -27222-ate
Fyllde efter med fel motorol

Bränsleförbrukningen lär bli aninge[…]

Kondens/imma framlyktor

Har man väl fått in fukt i lyktorna &au[…]

Udda specade bilar

En Summum-utrustad XC60 T5 MY14 som har analog has[…]

Ändrör bakre ljuddämparen

Sätt dit ett rakt rör utan dämpare […]