Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Jag var på OKQ8 och handtvättade bilen tidigare under kvällen. Plötsligt märker jag att vattnet som studsar av bilen från högtryckstvätten ser lite konstigt ut, det glänser liksom till. Efter en liten stund inser jag att det är klarlacken som fläks av i små sjok. Ett ganska stort område hann bli "naket" innan jag insåg vad jag gjorde. Tycker inte jag tvättade på annat sätt än jag alltid gjort...?!

Funderingar:
1- Ska jag försöka åtgärda så snart som möjligt, eller gör det inget om jag väntar lite, skadan är väl redan skedd så att säga och jag har ont om cash?
2- Jag förutsätter att det inte går att snygga till bara nakna delar utan hela taket behöver lackas om?
3- Vågar man lämna bort jobbet till nån glad amatör? Bilen är fin förövrigt men är ju samtidigt 17 år gammal och kommer aldrig att ställas ut, jag letar prisvärdhet snarare än 1000% perfekt utfört arbete.
4- Tips på prisvärda lackerare kring Göteborg?
1. Baslacken saknar dugligt UV skydd och tål sällan kemisk påfrestelse. Den 'tål' inte att vara bar, dvs utan klarlack.
2. En bra lackerare kan nog få det dugligt, om baslacken inte redan är förstörd.
3. Jag skulle inte göra det... lackering är en konst som kräver riktig utrustning och kunskap.
4. Det existerar nog inte någonstans längre....

Åk till en lackerare så dom får kika en snabbis på bilen och ge dig ett prisförslag, det kostar inget.
Kolla annars på youtube, finns gott om filmer hur man fixar "peeling clear coat". Uppenbarligen ett vanligt problem.
En del förslag är galnare än andra :-D Beror förstås på vilken ambitionsnivå man har, från fulfix till proffslack..
T8 2020

Nu har jag hittat ljudet kommer från avgassy[…]

Balans ljudsystem

Ny i forumet, precis köpt en lätt begagn[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]