Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Jag kör Hakka suv på xc'n, greppet är helt galet bra.

Nokian vet vad dom gör!

Användarvisningsbild
av Giggs
Det går inte att hitta däck som har allt. Alla kompromissar på något. Kör du mycket i stan tycker jag helt klart att du kan satsa på dubbfritt. Du slipper räkna dubb efter varje säsong och byta däck bara för att man saknar dubb när mönstret är mer än godkänt är ju helt värdelöst.
Man får byta körstil än aning när man går från dubb till dubbfritt men det är bara att anpassa farten om det är extra lömskt.
Googla på aktuella däcktester så kommer du hitta vilka däck som passar dig bäst.
Jag kan varmt rekommendera Nokian Hakka 7. Köpte en ny uppsättning till förra vintern och de har extremt mycket bättre grepp jämfört med alla andra vinterdäck jag ägt. Är nattarbetare och kör mycket i de Småländska skogarna på oplogade vägar, då är det skönt med bra vinterdäck.

Blev även förvånad över hur tysta de är de dagarna man kör på ren asfalt, för att vara ett dubbat däck, man tänker endast på det i mycket låg hastighet.
av Larzan
Efter har provat mängder med tillverkare så har jag nu kört med Nokian Hakka 4 inövar år i stockholmstrafik och även i sälen, Blekinge mm
Har förlorat en enda dubb hittills, 7mm kvar efter några 1000 mil.
För mig är valet solklart, Nokian igen.
Har kört med 225/45/17 och det bara tuggar på.
av ceasar
Jag rekommenderar att du kör till en verkstad och ber de att ta bort allt dubb som finns på allt däck det kan koster 400 -500 kr eftersom däcken som du har är med fint monster synd om du köper nya däck som kan kosta 4000 :-
ceasar skrev:Jag rekommenderar att du kör till en verkstad och ber de att ta bort allt dubb som finns på allt däck det kan koster 400 -500 kr eftersom däcken som du har är med fint monster synd om du köper nya däck som kan kosta 4000 :-

Redan köpt nya däck och fått hem dom, dubbar man ur dubbdäck blir dom värdelösa på vintern. friktionsdäck har en helt annan uppbyggnad. Så köpte nya istället :)
Nokian Hakkapeliitta 7 har jag haft dem senaste åren, ja sen dem kom faktiskt. & med dubb sååå klart. Nu är det dax igen. & då blir det Hakka 7:or som åker på. Hakka 8:orna va som en tidigare skrev väldigt dyra. Dubbfria däck litar inte jag på. & här på Öjn (Gotland) saltar dem inte. Så dubb & awd är ett måste tycker jag!
Båda däcken du nämner är väldigt bra dubbdäck och i ett val mellan de två hade jag kunnat låta andra saker än bara köregenskaperna spela in.
På en av bilarna med AWD har jag Nokian Hakkapeliitta 9 (som denna vinter byts ut mot uppföljaren) och på en med framhjulsdrift har jag Michelin Ice North 4. Trots olika drivning tycker jag att de båda presterar över förväntan.

Det finns chans till kampanjer här och där - men då brukar man få leta. Enligt min erfarenhet har inte kampanjer på däck en strikt koppling till rådande säsong.

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]

Det tar mycket längre tid än ”n&[…]

Verktyg till upphängning. https://amzn.eu/[…]