Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
#1585095
gälller egentligen en ford mondeo men är väl samma som volvo typ.

lätt att få slitna däck?

mina är enligt bild i fram idag ...hjulinställning 2023 4000 mil sedan.

sen på högersida har däcket har även "plättar" av slitage.

har bytt litefram o tillbaka däcken
Bilagor
20240728_165838.jpg
20240728_165838.jpg (2.11 MiB) Visad 11304 gånger
20240728_191408.jpg
20240728_191408.jpg (1013.48 KiB) Visad 11304 gånger
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1585113
Plättarna beror sannolikt på dåligt balanserade däck.

Slitet i mitten, för högt lufttryck
Slitet på kanterna, för lågt lufttryck

Sen för att ytterligare lätta på plånboken kan ojämt slitage förutom hjulinställning hänga på slitna bussningar och dämpare.
av volvov702002
#1585123
Jallemet skrev: mån 29 jul 2024, 07:43 Plättarna beror sannolikt på dåligt balanserade däck.

Slitet i mitten, för högt lufttryck
Slitet på kanterna, för lågt lufttryck

Sen för att ytterligare lätta på plånboken kan ojämt slitage förutom hjulinställning hänga på slitna bussningar och dämpare.

är slitet bara på insidan som på bild på båda sidorna. även lite ojämnt mitten med men tydlig djup slitage kanten
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1585149
En hjulinställning kan ju lätt bli sabbad av en trottoar eller en grop i vägen så det kanske är enklast att börja med en ny hjulinställning om däcken inte var i detta skick tidigare.

Kanske prova en annan firma om dom som gjorde förra hjulinställningen inte är 100% säkra på utrustningen.
av Rödsorken
#1586561
Om du växlar däcken till olika positioner blir det svårt att avläsa på dem vad det är som är på gång. Toe-in är nog det vanligaste här, framhjulen ska ploga lite men blir det för mycket får du extremt slitage på kanten och vibrationer i ratten vi hög fart (>100 km/h). Man kan kolla detta själv genom att krita en rand på däcken medan de roterar (palla upp) och sedan mäta i belastat skick. En kamrat kan behövas. Det står som grader och minuter i ditt protokoll, men kan finnas uppgift i mm på annat håll. Ett riktvärde kan vara 6 mm, dvs varje framhjul vinklar inåt 3 mm sett uppifrån s a s. Troligen är det bättre med NOLL toe-in än att det blir lite för mycket. Att hjulen är väl i balans bör naturligtvis kollas upp, men svårare obalans märks direkt i lite hastighet.
Riktig hjulinställning gör de flesta verkstäder, men de seriösa kräver i princip nya (lika slitna) däck runt om för att få ett fullgott resultat. Rulla rakt!
En massa felmeddelanden!

Jag sprayade igår kontaktspray i kontaktstyc[…]

Turbo problem V70

lämnade i till verkstaden han fick fram fel[…]

Får inte loss länkarm 740

Kapa bulten på var sida bussningen

Ah, jag tänkte mest på RTTI (som fortfa[…]