Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej, är det någon som vet ungefär vad en omlackering av huven kostar?
Jag har en ganska fin repa på huven på den bil jag ska köpa.
De är en metalliclack.

Lackerar man hela huven eller räcker det med att lacka skadan?
sitter det plasthuvar på dessa bilar?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Nu har jag ju inte sett repan men jag skulle nog satsa på att lacka om hela huven och samtidigt få bort ev störande stenskott.
Svårt att säga vad det skulle kosta men räkna någonstans runt 3000kr med kvitto skulle jag tro. Ett ypperligt tillfälle att pruta med andra ord. :D
Användarvisningsbild
av Orfeous
Okej, men hur prutar man på något sånt då? Jag är oerfaren.
Användarvisningsbild
av Fluffen
Påpeka repan för säljaren sen är det bara att pruta. :D
Såg nu i din andra tråd att du hade gjort upp om repan.
Senast redigerad av 1 Fluffen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jo, men HUR prutar man? vad kan man prova att säga?
Användarvisningsbild
av Blixnabb
man får försöka att tala om att man kollat upp vad det kostar att fixa till repan och dra av den summan.
Men det kan vara så att säljaren är medveten om kostnaden och att han redan anser att priset som du får betala är baserat på repan, men allt går att diskutera, sedan kommer det till hur intresserad du är, vill du verkligen ha bilen och säljaren har genomskådat dig, då är du rökt.
Men om du "spelar" inte så intresserad och säljaren inte har fler köpare så kan det vara så att ett par dagar senare så är han intresserad av att sälja för det som du sagt eller hälften av mellanskillnaden, det är alltid ett givande och tagande i en affär.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Det kostar ju ingenting att fråga iaf :)
känns ju inte så peppande att åka omkring med en motorhuv som har en repa. väldigt störande tycker jag även om den är väldigt liten. Samtidigt blir jag ju av med de ytterst små och få stenskotten.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Min bil hade helt sönderskrapad kofångare bak innan jag köpte den. Full med smårepor och lackskav. Eftersom det var en fd. hyrbil så tog försäljaren upp det med Hertz (den tidigare ägaren) som lackade om den.
Det var inget snack om saken. Kanske beror på försäljaren också!?
Användarvisningsbild
av Orfeous
Jo, han är sniken den här försäljaren ;) han är inte riktigt buisness ;)
Ska kolla upp det där med lackskavet på dörrarna.
Men hertz lär ju inte lacka om det om jag upptäcker det :)
Användarvisningsbild
av Micke™
Du som köpare har ju rätt att pruta. Antingen får säljaren fixa felet (i det här fallet lacka om huven) eller så får han gå ner i pris (de 3000:- det kostar) och då kommer han ändå billigt undan, du ska ju ta dig till o från lackarn, bilen blir stående osv osv. om säljaren nu inte går med på det skulle jag säga några väl valda ord och vända om för leta efter ett annat objekt.

Jag gjorde likadant med mitt bilköp för 2mån sen, pruta ner nya framdäck, nytt avgassytem mm.

Lycka till med bilköpet.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]